— Det er utrolig at det ikke har skjedd en alvorlig ulykke her, sier Gunvor Jenssen (82).

Når hun krysser veien foran huset for å sjekke posten, er det med livet som innsats. Foran huset i Nyhauglia er nemlig hovedtraséen for syklistene som pendler mellom Bergen Sør og sentrum.

— De kommer så fort. Det er nesten så jeg er redd for å få hjerteinfarkt, sier hun.

På andre siden av gjerdet suser bilene forbi i ettermiddagsrushet. Forskjellen på dem og de små «Thor Hushovd-ene», som Jenssen kaller dem, er at sistnevnte er så godt som lydløse.

- Tour de France

I mange år har hun prøvd å få gjort noe med syklistene som raser forbi inngangsdøren hennes. Allerede i 2009 sendet hun et brev til samferdselsetaten i Bergen kommune.

Nå har nabo Arnfinn Grydelandtatt over stafettpinnen på vegne av ett av sameiene i Nyhauglia, hvor det også bor mange småbarnsfamilier.— Det er Tour de France her om ettermiddagene. Er man uheldig og blir truffet når man skal ut med bosset dør man på flekken, sier han.

Flere ganger har det vært nære på, ifølge Grydeland. I januar i år sendte han en e-post til Statens vegvesen, og fortalte at han var bekymret for at det kunne komme til å skje en ulykke i gaten utenfor huset hans.

Det drøyet med svar, og etter å ha fått svaret «E-posten din er mottatt hos Statens vegvesen og sendt over til saksbehandler for behandling» på samtlige fem purringer, sendte Grydeland en klage til Samferdselsdepartementet i juni.

— Da begynte jeg plutselig å få svar fra Vegvesenet, sier han.

Uklart hvem som eier veien

I slutten av juli mottok han endelig et brev. Statens vegvesen hadde fått en e-post fra Bergen kommune om at de ikke hadde ansvaret likevel.

— Det er kommunal vei, sier Reidun Instanes, senioringeniør hos Statens vegvesen region Vest.

Jeg vet ikke hvor Statens vegvesen har det fra

Driftssjef Atle Kleppe i samferdselsetaten

Grunnen til at det har tatt lang tid for beboerne i Nyhauglia å få svar på sine henvendelser, er at det har vært en del forvirring om hvem som eier veien.

— Det har vært litt usikkerhet om hvem som har ansvaret der, og det har vært flere runder mellom oss og kommunen. Men nå tror jeg det skal være avklart, sier hun.

- Burde lage ny trasé

Det har nemlig foregått en omklassifisering av veiene i området den siste tiden. Mens Statens vegvesen tok over den gamle Vossabanen fra Nesttun og ned til Gamlehaugen, ville de ikke ha ansvaret for sykkelstien som går forbi Nyhaugslia.

— Det er kommunal boliggate, og det vil ikke vegvesenet overta, sier Instanes.

Hun mener det egentlig er behov for er en skikkelig trase.

— Men det er langt opp og frem, sier hun.

- Vet ikke hvor de har det fra

I svarbrevet Grydeland omsider mottok fra Vegvesenet heter det av «De vil få oppsatt ett skilt med tekst om henstilling til de syklende om å ta det rolig i boligområdet».

— Jeg vet ikke hvor Statens vegvesen har det fra, de har ikke fått noe skriftlig fra oss, sier driftssjef Atle Kleppe i kommunens samferdselsetat.

Han sier at det ikke foreligger noen konkrete planer om å sette opp noe skilt.— Dette er ikke det eneste stedet vi har problemer med racersyklister. Vi må håndtere alle disse tilfellene likt, og se på konsekvensene av dem, sier han.

Og det er det Gang- og sykkelgruppen til Bergensprogrammet som skal vurdere. Når det vil skje, vet ikke Kleppe. Lederen av gruppen er for tiden på sommerferie.

Farsen total

Grydeland og sameiet er mildt sagt misfornøyd med måten Statens vegvesen har behandlet saken på.

— Det står jo vitterlig i brevet at de skal sette opp et skilt. Når de lover det på vegne av Bergen kommune og kommunen brånekter, er farsen total, sier han.

Grydeland bryr seg ikke spesielt om hvem som eier veien.

— Noe må skje her. Jeg kommer ikke til å gi meg på dette, sier han.