— Det er mange som frykter denne veien, sier Synnøve Grønn.

Midt i Skranevegen slutter fortauet brått. Et steinkast unna ligger en splitter ny gang- og sykkelsti. Men for å komme dit, må folk gå ut i den smale og svingete veien.

— Det er mange skolebarn og mange eldre som bruker veien. I fjor hadde vi store problemer med manglende brøyting, og brøytekantene gjorde svingen uoversiktlig. Det var med livet som innsats at vi gikk her, sier Grønn.

De siste årene har også en rekke nye boliger kommet, slik at trafikken har økt.

Ingenmannsland

Fortauet som er på plass lenger oppe i veien, har beboerne betalt selv, ettersom veien her går langs eiendommene. Men verken kommune eller vegvesen har tenkt på den siste biten. I to år har fotgjengerfeltet gått rett uti veien.

— Paradokset er at det nå er den mest trafikkfarlige delen av Skraneveien som står uten fortau, sier Grønn.

Saken begynte for omtrent fem år siden. For å få lov til å bygge ut eiendommer i området, måtte Synnøve Grønn og flere naboer i Skranevegen først ruste opp den kommunale veien. De bygget 200 meter fortau langs eiendommene, slik kommunens reguleringsplan krever.

Året etter ble det også bygget langs den siste delen av veien, men denne utbyggeren slapp å bygge fortau. Årsaken er, ifølge byggesaksavdelingen, at denne eiendommen defineres under reguleringsplanen til Ringveg vest - der det ikke står noe om fortau.

— Jeg synes det er bra at vi har fått fortau, og det gjør meg ikke noe at jeg har vært med på å betale for det selv. Men hva er planen for resten av veien? Det kan jo ikke være sånn at den skal stå der i løse luften, sier hun.

Den lille veistubben har havnet i ingenmannsland, akkurat der reguleringsplanene møtes.

— Jeg synes for øvrig at dette også er en merkelig forskjellsbehandling, men uansett er det viktigste for oss at det blir gjort noe med veien, sier Grønn.

Vi ser jo at dette er et problem

Trygve Sæle, Bergen kommune

- Skal se på saken

Etter at bt.no tok kontakt, har kommunen sett nærmere på saken. Trygve Sæle, seksjonsleder i etat for byggesak og private planer, konkluderer med at veistubben faller mellom to stoler.

— Denne delen av veien kommer inn på to reguleringsplaner. Den ene er Ringveg vest, mens den andre er kommunens reguleringsplan. Det fremgår ikke hvem som skal utarbeide fortauet akkurat der, sier Sæle.

Da bt.no var i kontakt med Svein Arne Langeland i Samferdselsetaten i Bergen kommune tidligere denne uken, fortalte han at det ikke foreligger planer om å gjøre noe mer med veien. Det kan imidlertid endre seg.

— Vi er nødt til å komme til bunns i dette, men vi slipper ikke saken. Vi ser jo at dette er et problem, og på nyåret kommer vi til å ta det opp med samferdselsetaten, sier Sæle.

Vet du om lignende tilfeller? Tips oss eller bruk kommentarfeltet.