De stilige Signatur-togene er på vei bort fra Bergensbanen. I stedet kommer en togtype som ble bygget mellom 1982 og 1988. ## — Rasende

— Vi mener dette togmateriellet er det beste for de reisende på Bergensbanen, sier salgs og markedsansvarlig for Bergensbanen, Henning Lirhus.

Bergens ordfører Trude Drevland, er blant mange som har protestert på NSBs avgjørelse om å kjøre bergenserne i gamle vogner.

«Rasende. Det er skammelig av NSB. Nettopp kommet melding om kortere reisetid .... Og så tillater de seg dette» , skriver Drevland på sin Facebookside.

TrudeFacebook.jpg

— Oppgradert og bedre

Så nå inviterer NSB like godt på togtur.

— Det har tatt litt av. Om vi får vise vognene og hvor flotte de er, tror vi at dette vil roe seg, sier Lirhus.

Han forklarer at togsettene fra åttitallet har gått gjennom en total oppgradering de siste årene og fremstår som nye. Det er strømkontakter ved alle seter og det er bedre plass til beina for de reisende, ifølge salgssjefen. Men det viktigste er likevel bagasjeplassen.

— Bergenserne har med seg ski og sekker til fjells. Nå blir det bedre plass til å sette fra seg bagasjen enn det var på Signaturtoget, sier han og legger til at dette er den viktigste fordelen med de gamle vognene som egentlig er som nye.

Drevland er ikke tilgjengelig for kommentar i ettermiddag.

SIGNATUR TAKKER FOR SEG: Til høsten forsvinner det siste signatur-toget fra Bergensbanen.
NSB
HER KOMMER 80-TALLET: Oppgradert, riktignok.
NSB