• Spanjolene vil overta Mjellem & Karlsens fregattkontrakt selv. Et verft midt i Bergen sentrum er ikke liv laga, mener Jens Ulltveit-Moe.

Jens Ulltveit-Moe er president i Næringslivets Hovedorganisasjon og var Mjellem & Karlsens argeste konkurrent i kampen om fregattkontrakten gjennom sitt skipsverft i Kristiansund.

Han ser mørkt på utsiktene for norsk verftsindustri, først og fremst på grunn av de høye norske kostnadene.

— Jeg føler at med den sterke kronen nå, er det uhyre vanskelig å drive verft i Norge. Men spesielt vanskelig i en storby som Bergen, sier Ulltveit-Moe.

På et lite sted, der verftet er den dominerende store arbeidsplassen, blir det en bedre «fighting spirit» enn i en by med mange alternative arbeidsplasser, mener Ulltveit-Moe.

Dessuten vil et verftsområde i en by alltid ha en høy alternativ verdi, slik som tomten til Mjellem & Karlsen.

— Jeg er sikker på at den er mer verdifull brukt som boliger eller kontorer enn som verftsområde, sier Ulltveit-Moe.

Tapskontrakter

I kjølvannet av at Ulltveit-Moe tapte kampen om fregattkontrakten ble skipsbyggingen i Kristiansund nedlagt.

Ulltveit-Moe tapte et tresifret millionbeløp på Kristiansund-verftet Umoe Sterkoder, før han ga opp.

I ettertid mener han at fregattkontrakten aldri ville blitt lønnsom.

— Jeg vet at slik spanjolene var villige til å inngå kontakt med meg var det ikke mulig å tjene penger på den, etter mitt syn, sier Ulltveit-Moe. Det avgjørende punktet for at han ikke fikk kontrakten, er etter hans vurdering, spanjolenes ønske om når som helst å kunne flytte byggingen av fregattmodulen over på andre verft dersom de var billigere.

Investeringen for å kunne gjennomføre byggingen var så store at Ulltveit-Moe ikke fryktet andre norsk verft ville være i stand til å hoppe inn og snappe kontrakten på enkelte moduler.

Men dersom spanjolene skulle få oppfylt ønsket om å kunne hente inn anbud også fra andre europeiske verft ville risikoen bli for stor. Det ville Ulltveit-Moe ikke gå med på.

— Jeg vil tro at hele jobben nå blir gjort i Spania og at Spania oppfyller gjenkjøpsavtalen ved å kjøpe andre norske produkter, sier Ulltveit-Moe.

Hermannsen på partnerjakt

Styreformann Robert Hermannsen opplyser til BT at han i går var i kontakt med verfts- og industrigrupperinger med forespørsel om de kunne være interessert i å gå inn som nye partnere i Mjellem & Karlsen.

Spekulasjonene om at Aker og Røkke nå kan komme til på overta hele fregattkontrakten karakteriserer han som teoretiske betraktninger.

Verken hos Aker Kværner Yards, Kleven-gruppen eller Ulstein Verft - tre av de største verftsselskapene i Norge, er det interesse for å gå inn som partnere i Mjellem & Karlsen.

— Vi har ikke noen interesse av å involvere oss i Mjellem & Karlsen, sier Leif Arne Langøy, leder for Aker Kværner Yards.

Men han avviser ikke muligheten for å vurdere fregattkontrakten.

— Hvis det blir en henvendelse så vil vi vurdere det seriøst, sier Langøy.