BER OM SVAR: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H).
NTB SCANPIX

Bergens Tidende skrev i dag at hovedoverhalingen av KNM «Roald Amundsen» sprakk budsjettet med 50 millioner kroner. En av konsekvensene blir innskrenket seilingstid ut året for flere marinefartøyer, og også kutt på andre områder.— Jeg har ikke full oversikt over denne saken, men forventer at Forsvaret selv tar tak i den og finner ut hvorfor det kunne skje, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H).

Kjøpte ikke reservedeler

— Vi må oppsummere hvilke erfaringer som er gjort med disse hovedoverhalingene, sier forsvarsministeren.

— Da fregattkonseptet ble valgt, ble det besluttet at man ikke skulle kjøpe inn et stort lager med reservedeler, fortsetter Eriksen Søreide.Denne beslutningen førte for noen år siden til at KNM «Roald Amundsen» ble brukt som deleskip. Når deler gikk i stykker på en av de andre fregattene, ble de plukket fra «Amundsen» som lå ved kai i halvannet år. Det var særlig våpentekniske deler fregatten ble ribbet for. Fregatten ble satt i drift igjen, men fra i fjor overtok KNM «Otto Sverdrup» rollen som delefartøy.

Gransking i gang

— Vi må se nærmere på om dette er noen gunstig løsning, rett og slett vurdere om det er bedre å kjøpe inn de viktigste delene. Men først må Forsvaret få tid til å finne ut hvorfor hovedoverhalingen av KNM "Roald Amundsen" ble mye dyrere enn forventet, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) og Sjøforsvaret er allerede gått i gang med å granske hvordan vedlikeholdssprekken kunne bli så stor.