— Den informasjonen er jo lett tilgjengelig over alt, så det ser jeg ingen grunn til hvis de spør. Alle forhandlere selger det utstyret som skal til for å trimme syklene, sier Håland.

— Det ryktes fort blant ungdommer hvor de får tak i det de er ute etter, og mange foreldrene støtter dem. De er redde for biler som presser seg forbi, sier Håland.

Han mener trimming av sykler er blitt et helt vanlig fenomen de siste ti årene fordi det er en svært enkel operasjon på nyere sykler, spesielt scootere.

— Før i tiden var det lett for oss å se når det kom inn trimmede sykler. Da var det mange deler som skulle til, men på nyere sykler er det enklere. Det er bare snakk om noen få enkle deler til et par hundrelapper, sier Håland som har vært 25 år i bransjen.

Som mekaniker synes han det er svært problematisk at verkstedene ikke har klarere retningslinjer for hvordan de skal håndtere trimmede sykler.

— Vi får inn sykler til reparasjon som går langt fortere enn 45 km/t. Skal vi da ta oss av dem, eller skal vi avvise dem. Har vi lov til å skru på trimmede sykler? Vegvesenet kunne godt ha kommet med klare retningslinjer til forhandlere og verksteder. Slik hadde markedet blitt mer rettferdig og ryddig, mener Håland.

Hans idé i kampen mot trimmede sykler er å plombere syklene på en slik måte at det er enkelt å se hvilke sykler som har brutt plombering.

Tom Børslid ved Bergen Trafikkstasjon synes Håland har mange gode innspill.

— Håland vet hva som rører seg i bransjen. Mange av dem vi har tatt denne uken, har sagt at de har kjøpt syklene med for høy toppfart hos forhandlerne. Vi vil gi tilbakemelding til Vegdirektoratet etter denne kontrollen, og ta med disse poengene, sier Børslid.