Den filippinske annenstyrmannen og lettmatrosen på skipet "Bow Eagle" skal ha observert den franske fisketråleren i god tid før de kolliderte.

De skal også ha svingt hardt styrbord for å forsøke å unngå et sammenstøt. Det kom frem under sjøforklaringen i Rotterdam fredag.

Sendte ikke ut signal

Den filippinske annenstyrmannnen Ronnie L. Zape forklarte i dag at han ikke sendte ut signal, eller var i kontakt med den franske fiskebåten før sammenstøtet.

Etter å ha sving hardt styrbord, trodde de to filippinerne som var på vakt, at de klarte å unngå kollisjon. Han hørte riktignok oppkall fra fiskebåten, men antok at den franske tråleren kommuniserte med noen andre.

Oppfattet nødsignalet

Etter en stund forsto annenstyrmannen likevel at båtene hadde kollidert, og oppfattet etter en stund nødsignalet PAM — PAM på radioen.

Annenstyrmannen forklarte videre at signalet var ledsaget av stemmer på fransk, som er et språk han ikke forstår.

Den filippinske annenstyrmannen ble ikke på noe tidspunkt under sjøforklaringen bedt om å forklare hvorfor han hadde ventet i to døgn med å varsle, når han måtte ha skjønt at noe alvorlig hadde skjedd.

- Jeg fikk sjokk

Den filippinske lettmatrosen Antonio C. Andres (26), forklarte seg også under sjøforklaringen i Rotterdam.

Han hadde utkikksvakt på broen den natten den norske kjemikalietankeren støtte sammen med den franske fisketråleren "Cistude" utenfor kysten av Frankrike.

Lettmatrosen ga i stor grad den samme versjonen av hendelsesforløpet som hans overordnede, annenstyrmann Ronnie L. Zape, ga.

— Jeg fikk sjokk da sammenstøtet skjedde, forklarte Antonio C. Andres (26).

Han stoppet opp, før han kontakt med annenstyrmannen. De kunne ikke se noen ting.

— Jeg sa til annenstyrmannen: "Vi burde gå til kapteinen, og fortelle om det som har skjedd", hevdet Andres i dag.

Hans overordnede skal ha bestemt at de ikke skulle varsle kapteinen.

— Han mente det bare hadde vært lett kontakt mellom båtene, sa Andres.

På bakgrunn av annenstyrmannens avgjørelse, følte lettmatrosen at han ikke kunne gå til kapteinen på egen hånd. I etterfikk fikk han likevel problemer med sin egen samvittighet. Etter å ha hatt problemer med å få sove i to døgn, tok han derfor kontakt med overstyrmannen og fortalte om det som hadde skjedd.

Store kommunikasjonsproblemer

Sjøforklaringen i Rotterdam var fredag preget av store kommunikasjonsproblemer. Både de som stilte spørsmålene og den filippinske annenstyrmannen hadde problemer med å forstå hva som ble sagt, og enkelte spørsmål ble derfor stående ubesvart.

Sjøforklaringen finner sted i et enkelt konferanserom på et hotell utenfor Rotterdam. Tidligere fredag gikk den norske kapteinen på skipet, Reidar Heggås (54), detaljert gjennom hendelsesforløpet fra han oppdaget skader på skipet mandag til han ankom Rotterdam torsdag.

Det var en historie fylt av uvisshet, frykt og sorg. Uvisshet om hva som hadde skjedd den skjebnesvangre natten, frykt for å miste kjemikalielasten ut i havet og sorg over til slutt å innse at det var hans skip som hadde forårsaket fire fiskeres død.

SVINGTE: De to filippinerne som var på vakt, forsøkte å svinge da de oppdaget den franske tråleren. Det kom frem under sjøforklaringen i Rotterdam fredag.
Foto: Scanpix