Bergenserne Rolf H. Olsen og Ørjan Hestenes står i kø for å handle øl i den lokale SPAR-filialen på Lost Weekend. De vet godt hva som er festivaldrikk nummer 1.

— Det er øl, det. Varmt øl blir det jo ofte, ler guttene.

Begge har drukket mye øl i sommer.

— Klart det, med det været. Jeg har vært oppe i å drikke på ni av atten dager, sier Hestenes.

- Og på festival blir det ekstra mye?

— Ja, det er jo ikke innlagt vann her, smiler Olsen.

Utenfor butikken sitter Marianne Skjerdal og Paola Ulland i solsteken med hver sin halvliter. Det er dagens første, men det skal bli flere.

— Øl er det det går mest av her. Vi bruker nok mer penger på øl enn på mat på festival, sier Ulland.

Egen butikk

For andre år på rad har Lost Weekend-festivalen sin egen SPAR-filial ved campen utenfor festivalområdet. Tre Askøykorps driver den improviserte butikken i samarbeid med SPAR på Fromreide. De deler omsetningen med Lost Weekend.

— I fjor hadde vi omsetning på rundt 600.000 kroner. Vi regner med å øke til 800.000 i år. Det meste av inntekten kommer fra ølsalget, det er ikke noe å legge skjul på. Vi har nærmest en hel Hansa-bil stående her, sier «butikksjef» Ingunn Fauskanger.

I fjor flyttet butikken et stort vareutvalg til Kollevåg. I år har de holdt seg til det som selger best: Øl, brus, ferdigmat og kondomer.

Mindre fyllekjøring

Ingvard Haugland er øverste sjef for SPAR-filialen, og driver butikk på Fromreide resten av året. Han mener det er tryggere at festivaldeltakerne kan kjøpe øl der de er.

— Før måtte festivaldeltakerne langt av gårde, og det ble mange problemer med trafikken inn og ut av området. Folk kunne finne på å kjøre av gårde for å kjøpe øl uten å være edru. Ved å selge øl her, har Lost Weekend mer kontroll, mener Haugland.