Av Heidi Ryste

— Vi vil advare andre mot å reise med Detur. Da vi var hjelpeløse og ganske redde, var det så lite hjelp å få, sier Silje Helland.

- Tømte safen

Torsdag kom hun hjem fra en to ukers chartertur i Marmaris i Tyrkia. Turen var bestilt på internett gjennom reiseoperatøren Detur. De var godt fornøyd med turen, men natt til 1. juli fikk de besøk av innbruddstyver.

— De brøt seg inn ved å dirke opp låsen. Mens vi sov tok de safe-nøkkelen som lå på stuen og tømte safen, sier Silje.

Selv lå hun og moren og sov i naborommet. De visste ikke om tyveriet før hotellets personale banket på om morgenen. Det viste seg at fire av leilighetene hadde hatt innbrudd i løpet av natten.

De hadde stjålet mobil, kamera, to Visa-kort, MasterCard, pass, penger og flybilletter.

— Det var helt forferdelig å stå der uten penger og pass i et fremmed land, sier Grethe.

De tok kontakt med Detur og dro til politistasjonen for å anmelde innbruddet.

— Da guiden kom hilste hun ikke engang og spurte oss ikke om hva som hadde skjedd. Hun var svensk, og etter å ha snakket med oss en stund sa hun at hun ikke skjønte norsk, sier Silje.

Språkproblemene førte til at flere stjålne ting ikke kom med på politiets liste.

— Vi sa at vi ikke hadde penger og spurte hva vi skulle gjøre. Da fikk vi beskjed om at det var vårt problem, sier Grethe.

De oppdaget etterpå at et visa-kort ikke var stjålet, noe som ble den økonomiske redningen.

- Aldri mer Detur

Deretter fikk de beskjed av guiden om å ta en 11 timers busstur til den norske ambassaden i Ankara for å få nødpass.

— Så fikk vi vite at vi kunne dra til konsulatet i Izmir i stedet. Det lå fire timer unna. Da vi kom dit mandag morgen, spurte de hvorfor vi var kommet. De hadde ikke hørt noe fra Detur og sa at de hadde en representant i Marmaris, sier Silje.

Hos ambassadens representant i Marmaris fikk de to nødpass dagen før de skulle dra. De er imidlertid svært misfornøyde med hvordan de ble behandlet av Detur.

— Jeg satt på politistasjonen og gråt og var redd uten at guiden brydde seg. Hadde noen bare sagt til oss at dette går bra og gitt oss informasjon og hjelp, hadde det vært helt annerledes, sier Silje.

De skulle også ønske at Detur hadde kontaktet konsulatet i Izmir slik at de hadde sluppet å reise dit til ingen nytte.

— Vi har lyst å fortelle hva vi opplevde for at ingen andre skal oppleve det samme. Jeg kommer aldri til å reise med Detur igjen, sier Grethe.