Kontor for skjenkesaker ved Bergen kommune reagerer på det de mener er ulovlig reklame på Facebook-sidene til utestedet Feliz.

I reklamen skjenkekontoret er varslet om, står det blant annet «Fernet på Geilo» og «Feliz og Bacardi lader opp til påske».

— Kontor for skjenkesaker oppfatter dette som annonsering for alkoholholdig drikk som har til hensikt å virke salgsfremmende, heter i det i brev til utestedet sendt 2. april.

«En liten overraskelse»

Skjenkekontoret reagerer spesielt på følgende formulering: «Feliz og Bacardi lader opp til påske og gir studentene en liten overraskelse siste kvelden hvor alle er samlet før fjellet kaller. Det vil selvsagt stå en liten overraskelse å vente på dere nede i baren.» (Skjenkekontorets uthevninger, journ.anm.)

— Ifølge alkoholloven er navn på, eller avbildninger av alkoholholdige drikker forbudt, heter det i brevet.

Reklamen som skjenkekontoret viser lå ikke ute da bt.no var inne på Feliz sin Facebook-side i dag.

Det gjorde derimot to andre tilfeller som skjenkekontoret trolig vil reagere på. I reklamen for to arrangementer har Feliz brukt tekst og bilder av henholdsvis Bacardi og vodkamerket 42 Below.

- Norske regler gjelder

Skjenkekontoret viser til at selv om Facebook ikke er registrert i Norge, rammes nettstedet av reklameforbudet så lenge hovedformålet er å reklamere i Norge.

Ifølge Bergen kommunes retningslinjer karakteriseres dette som et mindre alvorlig brudd, som kan føre til at Feliz blir tildelt én prikk.

Utesteder kan miste skjenkebevillingen først etter å ha pådratt seg åtte prikker.

— Dette er en glipp fra vår side. Vi har hatt et møte om det og skal ordne opp med det samme. Alt som kan oppfattes som alkoholreklame vil selvfølgelig bli fjernet, det har vi ingen problemer med. Det kommer ikke til å gjenta seg, sier daglig leder for Feliz, Frode Minde.

Hva synes du om forbudet mot alkoholreklame i Norge? Si din mening i feltet under!