— Byrådet i Bergen burde vite at Bergensprogrammet ikke kan få midler før det faktisk er fattet lokale vedtak, sier Navarsete.

Hun ønsker at Bergen skal bestemme seg for hvor mye som skal kreves inn i bompenger i fremtiden.

I Nasjonal transportplan, som ble lagt frem fredag, var ikke Bergensprogrammets andre fase nevnt med en krone.

I programmet ligger den videre byggingen av Bybanen fra Nesttun til Lagunen og Ringveg Vest.

- Fine setninger

Byutviklingsbyråd Lisbeth Iversen (KrF) beskyldte staten for ansvarsfraskrivelse, og viste blant annet til at Oslopakke 3 gikk igjennom.

— Dette er en fullstendig avsporing. Årsaken til at Oslo ligger inne, er at de har gjort de lokale vedtakene. Det har ikke Bergen, sier Navarsete, som sier at Oslo tidligere har kommet med tilsvarende kritikk som Bergen.

Les også: Gir bilistene regningen

— Det er ikke slik at Oslo prioriteres foran de andre større byene. Dette handler rett og slett om hvor langt de forskjellige pakkene er kommet, sier Navarsete.

Hun mener byrådet i Bergen forsøker å skape negativ oppmerksomhet knyttet til en transportplan som bringer mye godt også til Bergen og Hordaland.

— Jeg skjønner det behovet. Den forrige regjeringen skrev mange fine setninger, men det fulgte ikke penger med. Vi legger inn penger, og det vi har lagt frem nå er en historisk satsing på samferdselssektoren i Norge, sier Navarsete.

- Toget ikke gått for banen

  • Kan du garantere at staten finansierer 40 prosent av Bergensprogrammet også i fortsettelsen?

— Jeg kan ikke uttale meg om en søknad som jeg ikke har sett. Innretningen må vi derfor komme tilbake til, sier statsråden.

(Saken fortsetter under videoen)

Hun understreker likevel at hun er svært positiv til bybaneprosjektet og til utbyggingen av Ringveg vest.

— Dette er viktige prosjekter for Bergen, og vi har vist at vi er villige til å satse på samferdselstiltak i de befolkningsrike regionene, sier Navarsete.

Se video:

Jubler for ny vei — Flere vil ta tog Hun sier at hun er interessert i å gå i dialog med både Hordaland fylkeskommune og Bergen når de endelige vedtakene er fattet.

— Det er heller ikke slik at toget er gått. Midlene til fylkesprosjektene ligger inne i kommuneproposisjonen, som kommer i mai. Nasjonal transportplan skal ikke gjennom Stortinget før til sommeren.

Talltenkning

Men der Navarsete kritiserer Bergen, slår bergensbyråd Lisbeth Iversen tilbake.

— Vi ville foreslå at staten fortsatt skulle betale 40 prosent, slik de har gjort for første byggetrinn. Det ble blankt avvist. Hva mener Navarsete at vi skal søke om? Skal vi tenke på et tall, spør Iversen.

Les også:

Dette får Hordaland Dette får Sogn og Fjordane

Fra før har Statens vegvesen foreslått en statlig andel på mellom 7-10 prosent for Bergensprogrammet.

(Saken fortsetter under videoen)

— De tør i alle fall si en prosentsats, i motsetning til regjeringen. Mine fagfolk vet ikke hva de skal beregne ut fra, sier Iversen.

Til sammen vil de nye byggetrinnene av Bybanen og Ringveg vest koste 2,7 milliarder kroner, og skal etter planen stå klare i 2012. — Tidligere har vi hørt at vi måtte vente til regjeringens transportplan kom, og få vite hva som skulle skje da. Nå må vi vente enda lenger, sier Iversen.

Kommentarer? Vennligst bruk feltet under!

INGEN GARANTI: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete synes Bergen burde ha sendt inn bompengesøknad. Hun vil ikke garantere at staten fortsetter å bidra med 40 prosent av kostnadene til Bybanen og Ringveg Vest, slik de har gjort til nå.
Arkiv