• Vi har ikke inngått noe ekteskap. Vi står på utsiden. Det blir som fast følge.

Slik karakteriserer Liv Røssland samarbeidsavtalen som Fremskrittspartiet nå har inngått med det påtroppende byrådet.

I to og en halv time diskuterte partiet nye bystyregruppe forslaget til samarbeidsavtale som de tre samarbeidspartiene, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti hadde oversendt partiet.

Debatten foregikk med et utålmodig pressekorps på gangen. Trengende gruppemedlemmer kunne knapt gå på toalettet uten å bli bombardert med spørsmål.

Men ved 21.30 tiden lød det klappsalver fra møterommet. Og dermed det var klart at Bergen 27.oktober vil få et nytt byråd fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti. Kaffekongen Herman Friele blir sannsynligvis ny ordfører og Monica Mæland kommer trolig til å svinge klubben i byrådet.

— Vi har ikke lagt oss bort i hvem som skal bekle de enkelte posisjoner. Men jeg synes det er naturlig at Høyre får både ordfører og byrådsleder, sa Røssland etter møtet.

Ikke helt fornøyd

Hun innrømmet at Fremskrittspartiet ikke er helt fornøyd og hun signaliserte klart i går kveld at det påtroppende byrådet ikke kan regne med arbeidsfred for enhver pris.

Fremskrittspartiet skal holde det i ørene, og Røssland kan ikke garantere helt for at Mæland og co. ikke må kjøre litt slalåm mellom bystyrets ulike fraksjoner.

— Men vi har fått gjennomslag for våre viktigste saker. Derfor kunne vi ikke si nei til dette, sier Røssland.

Røssland understreker at det er en seier at kjøkkenreformen nå skal revurderes.

— Et utvalg skal settes ned, og det skal ledes av Fremskrittspartiet. Vi ser nå muligheten for at de gamle igjen kan få servert mat fra kjøkken på institusjonene hvor de bor. Det er en seier for oss, mener Røssland.

Hun understreker også at det var avgjørende at Frp har en garanti for at skoler ikke skal legges ned denne bystyreperioden.

Ikke fredet bybanen

— Har dere fredet bybanen nå?

— På ingen måte. Vi er fristilte i forhold til bybanen. Og vi kommer fremdeles til å kjempe for alternative løsninger til bybanen og bybanetraseen som er planlagt i dag. Blant annet vil vi kontakte Kurt Oddekalv for å få vurdert nærmere de løsninger som han har foreslått, sier hun.