Dersom noen blir syke på laveste nivå i Klostergarasjen er den eneste løsningen for ambulansepersonalet å bære eller trille folk på båre opp alle de seks planene.

— Dette ser dårlig ut. Det er litt tragisk for oss at vi ikke kommer helt frem til pasienten. Det står jo om minutter og sekunder for oss. Og hvis vi kunne kommet helt ned til pasienten hadde det vært det beste. Det blir mange mennesker her nede, sier ambulanseleder Bjørn Sebak i Bergen Brannvesen.

I går var han og testet ut passeringsmulighetene inn i det nye underjordiske parkeringshuset.

For å passere inngangen må bilen være under to meter. De fleste ambulansene er 2,30 meter.

— Vi kommer oss ikke inn her, konstaterer Sebak.

- Farlig for pasientene

Espen Tumir, skiftleder i Brannvesenet, sier at dette i verset fall kan få fatale konsekvenser for pasienten.

— Det kan bli farlig. I verste fall kan det skje en hjertestans. Da har vi knapp tid. Og tiden går når vi skal få med oss alt utstyret ned uten bil, og få personen opp igjen, sier han.

Bjørn Sebak mener det burde vært tatt hensyn til dette da garasjen ble bygget, men er ikke overrasket over at det er blitt som det er blitt.

— Vi kommer ikke inn i andre parkeringshus heller. Men jeg vil tro at følelsen av å være syk for eksempel i ByGarasjen er bedre enn her i Klostergarasjen hvor du befinner deg under jorden, sier han.

Heisene for små

I tillegg er heisene i Klostergarasjen så trange at ambulansepersonellet ikke får inn båre.

— Vi får folk ut. Men det kommer til å ta lengre tid, sier Sebak.

Byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen, er glad for innspillet fra Brannvesenet.

— Dette er et viktig innspill. En ting som dette er vesentlig, og jeg forventer at Klostergarasjen sørger for at alt er i tråd med det de har fått godkjenning på. Dersom vi får innspill fra Brannvesenet om at sikkerheten er for dårlig, så vil vi se på det. Det er i alles interesse å avdekke ting som vi kan være i forkant på. Klostergarasjen må dokumentere at de har alle ting på stell. Og jeg forventer at jeg får innspill dersom noe ikke er slik som det skal være, sier hun.

Men administrerende direktør i Klostergarasjen AS, Truls Lorentzen, forstår ikke kritikken.

— Dette er første gang jeg hører om at dette er et problem. Det er vanlig at parkeringshus har en slik høyde. I ByGarasjen er det 1,90 meter. Vi har fått brukstillatelse fra bygningsmyndighetene. Verken ambulanse eller brannbil kommer inn i parkeringshus. Så da må de ha en annen prosedyre for å komme seg inn, sier han.

Høyden kan ikke heves

— Men bekymrer det deg ikke at ambulansene ikke kommer inn dersom det skjer noe?

— Det eneste jeg har å si om denne saken er at høyden er bestemt til to meter. Dette må ambulansetjenesten og brannvesenet finne ut av selv.

— Går det an å heve høyden i ettertid dersom det skulle bli aktuelt?

— Nei. Det går ikke an å heve noe som helst. Klostergarasjen er to meter for evig og alltid, sier han.

Dersom skiltet som henger to meter over bakken i inngangspartiet til Klostergarasjen blir fjernet, hjelper ikke det stort. For noen meter lenger inne møter de et nytt hinder, ved porten. Den er 2,25 meter høy, noe som fortsatt er for lavt for ambulansen.

I ByGarasjen er høyden 1,90 meter.

— Høyden blir fastsatt når man skal bygge. Dette er en sikkerhetsmargin som begrenser hvem som kommer inn. Ambulanser kan ikke komme inn, men meg bekjent har det ikke vært noe problemer med det. Men vi har masse atkomstmuligheter her. Også gjennom senteret, sier driftsleder i Bergen Parkeringsselskap, Fred Johannessen.