• Bergen har et stort potensial for nye flyruter. Særlig vil det være marked for flere utenlandsruter fra Flesland i årene fremover.

RUNE VALDERHAUG

Dette hevder sjefen i lavprisselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, overfor Bergens Tidende. Kjos er svært innstilt på å satse på enda flere flyruter til og fra Flesland, og mener at et bedre samarbeid mellom Norwegian og reiselivsnæringen på Vestlandet vil åpne for helt nye markeder. Kjos bekrefter at Norwegian «snuser» på nye flyruter fra Bergen til både Tyskland, Italia, Storbritannia, Danmark og Øst-Europa de neste årene.

— Flesland har et fantastisk potensial. Det er bare å øse av dette markedet. Utenom Gardermoen, finnes det ingen norsk flyplass med større muligheter for nye ruter enn Flesland, mener han.

Bergen viktig

Etter to og et halvt magre år og trang fødsel, opplever nå Norwegian en eventyrlig vekst. Nye passasjerrekorder i juli og august, nesten 90 prosents belegg på flyene og overskudd i 2. kvartal, og dermed også i 1. halvår for aller første gang har gitt den gamle jagerpiloten, som sitter bak spakene i Norwegian, blod på tann. Nå får Norwegian sitt 14. fly, og Kjos er klar for å tenke utvidelser i Bergen.

Kjos er godt fornøyd med flyene mellom Bergen og henholdsvis London og Paris. I juli og august ble 35 prosent av flyene fra Paris til Flesland fylt av franskmenn, mens hele 55 prosent av Londonpassasjerene var briter. Nå svarer selskapet med å fly Bergen - London på alle ukens dager.

Økt omsetning

— Dette viser at både vi og Bergen har store muligheter å hente inn flere utenlandske turister. Vi har nå en god dialog med Bergen Reiselivslag, blant annet hadde vi en kampanje i Paris i sommer. Det ga oss et løft umiddelbart. Nå håper vi på å få resten av reiselivet i tale. Hvis vi over tid kan ha en andel av 50 prosent britiske passasjerer på Londonruten vår, vil det konservativt regnet gi en omsetning på 60 millioner kroner ekstra for reiselivsnæringen i Bergensområdet. I tillegg tar Flesland inn 20 millioner kroner i flyplassavgifter.

— Har Norwegian planer om flere utenlandsruter til Bergen?

— Foreløpig vil vi avvente for å se om det er mulig å få bedre drahjelp fra reiselivsnæringen. Det er ikke mye som skal til for å få effekt. Men hvis ikke reiselivsnæringen vil være med og ta en del av markedsføringen av våre ruter ute i Europa, kan det bli aktuelt å sette inn ledig flykapasitet andre steder, der reiselivet er med på en helt annen måte, før vi satser mer i Bergen. Her er Trondheim et aktuelt alternativ. Der er nemlig det lokale reiselivet flinke til å «backe» oss opp. Men vi ønsker å prioritere Vestlandet. For det er dit utenlandske turister vil, samtidig som bergenserne utgjør et sterkt voksende marked, sier Kjos.

Inngående trafikk

Han legger ikke skjul på at det tyske markedet er interessant med tanke på nye flyruter til og fra Bergen.

— Berlin og kanskje Hamburg er helt klart aktuelt. Men vi kan være interessert i å vurdere også andre ruter som vi i dag flyr fra Oslo. Da enker jeg både på Italia, Danmark og Øst-Europa. Polen har eksempelvis hatt en fantastisk utvikling fra Oslo. Nye ruter til England kan også være interessant, ikke minst med tanke på å fly engelske skiturister, som skal til Voss og Geilo inn til Bergen. Bergen har et stort potensial for inngående trafikk. Derfor er vi opptatt av å finne ruter som har et marked ikke bare i Norge, men også i motsatt ende. Mens rutene fra Bergen til Praha, Alicante, Malaga og Dubrovnik først og fremst er rettet inn mot norske passasjerer, er England, Tyskland, Frankrike og Italia store markeder som kan gi betydelig trafikk inn til Bergen.