• Ungdommer på moped er et hår i suppen for bilister, sier kjørelærer Geir Helland. En fartsgrense på 45 km/t gjør suppen enda mer gyselig, skal vi tro lærer og elever.

TROND NYGARD-STURE

Seks-syv ungdommer kjører slalåm mellom kjegler på en parkeringsplass i Drotningsvik. Sneglefart og tett inntil kjeglene på den ene siden. Raskt og med fine, runde, flytende bevegelser på returen. Noen med verdensvant selvsikkerhet; andre mer utrygge og forsiktige.

I pausen snakker de med BT.

— Hva burde fartsgrensen vært?

— 80! slår en ungdom fast.

— 70 er bra, sier en annen.

— Burde iallfall vært 60. Da hadde folk sluttet å trimme mopedene, sier en av de to jentene. Ingen underbyr henne.

Spår flere ulykker

Begrunnelsen? Det er trafikkfarlig å snegle seg langs veien med irritable, aggressive bilførere i hælene. Som hvert øyeblikk kan finne på å gasse forbi altfor nært.

— Når bilene presser på, er det lett å bli presset i grøften, sier Helland, som er enig i at dagens fartsgrense er tåpelig og ubegrunnet. 60 km/t er hans anbefaling.

— Dette er et godt eksempel på at man har laget regler uten å tenke nok på konsekvensene, sier han, og spår stadig flere mopeder i trafikken.

— Dermed blir det enda flere konflikter mellom bilister og ungdom på moped. Og flere ulykker, sier han.

- Forkastelig å trimme

Trimming er ikke et ukjent begrep for denne gjengen, for å si det forsiktig.

— Nesten alle vi kjenner har trimmet mopedene sine, sier flere av ungdommene.

— Vet dere hvordan dere skal gjøre det?

— Nei. Men jeg vet hvor jeg får gjort det, sier Henning Selstø.

— Vi vet om noen som vet om noen, sier Katrine Lokøy.

Ifølge ungdommene må de ut med rundt 4000 kroner for det de kaller «full trimming». - Er det verdt så mye?

— Kommer an på. Hvis det betyr at du tryner han skikkelig på grunn av for høy fart og liten kontroll, så er det ikke det. Men gjør det deg tryggere i trafikken, er det verdt det, sier Lokøy.

Helland tror 80-90 prosent av ungdommene kjører trimmede mopeder. At de gjør det, kanskje med støtte fra foreldrene, liker han dårlig.

— Det er forkastelig. Dels fordi det er ulovlig. Lovbrudd kan ta bort respekten for andre trafikksikkerhetsregler. Problemet er også at en del mopeder ikke har bremser som er tilpasset en trimmet moped, sier han.

TRIMMING? Det gjør da alle! 80-90 prosent av alle mopedister har trimmet sykkelen sin, mener kjørelærer Geir Helland. De færreste fikser en slik jobb selv. - Men vi vet hvor vi skal få gjort det, sier Henning Selstø (i midten).<br/>Foto: ØRJAN DEISZ