Foreløpig er det en stille mandagskveld i Osøyro. Tre ungdommer sitter samlet i BMW-en til Martinus Sørvik Hallberg (18), en E36 fra 1994.

— Utenfor byene er det nok større interesse for motor blant ungdom. Flere driver med bilmekking, sier Hallberg.

Han tror det er en av hovedgrunnene til at det skjer flere ulykker på bygden enn i byene.

En annen grunn: Flere ungdommer, som er de som har aller størst sjanse for å havne i en ulykke, har bil. Behovet for å ha bil er større.

Ingen buss på kveldstid

Selv bor Hallberg i Hegglandsdalen utenfor Osøyro, en dal ikke velsignet med mange bussavganger. Siste buss til Hegglandsdalen går klokken 16.40 en vanlig hverdag.

— Du trenger bil for å komme deg rundt når du bor usentralt. Bilen er i bruk til å komme seg til skolen, sier han.

Høyden, rett overfor rundkjøringen i sentrum av Osøyro, er en av to samlingsplasser for bilkjørende ungdom i Os. Den andre er på andre siden av veien, ved Esso-stasjonen.

Hallberg, med passasjerene Nathalie Janssens (17) og Christina Blokhus (16), har ennå ikke fått selskap av andre biler på parkeringsplassen. Det eneste bilsporet i snøen er fra da Hallberg selv sladdet inn på parkeringsplassen.

— Fart er ikke viktig. I min gjeng synes vi sladding er mer artig, sier Hallberg.

— Enklere å kjøre fort

Alle tre går på videregående skole i Os. De kjenner til flere som har vært i en ulykke.

— En i klassen satt på med en som nettopp hadde fått lappen og kom i en ulykke, sier Christina Blokhus.

— Det er enklere å kjøre fort utenfor byene. Det er ikke så mange biler på veiene når du kommer utenfor sentrum, sier Nathalie Janssens.

For 18-årige Hallberg har det også vært nære på.

— Jeg feilberegnet en sving. Men det gikk bra, sier han.

Likevel er bilmiljøet i Os lite sammenlignet med nabokommunene Fusa eller Odda, ifølge ham.

— Der er det mer sotede ruter.

NÆRE PÅ: Martinus Sørvik Hallberg har selv vært i en nesten-ulykke. Han feilberegnet en sving.
PAUL S. AMUNDSEN