• Dette er en merkedag for Bergen, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete da hun la ned den første skinnen til Bybanen.

Etter noen få regndrypp like før seremonien, tittet solen frem da Sp-ministeren gjorde seg klar til å legge ned den første, symbolske skinnen i Kaigaten.

— Bergen har gjort det ingen andre norske byer foreløpig har tort. Bybanen til Nesttun er forhåpentligvis første trinn på en bane som til slutt skal ende på Flesland, sa Navarsete.

Samferdselsministeren har stor tro på at banen blir en suksess.

— Jeg er sikker på at bergenserne vil ta banen når den åpner om to år, sier hun.

Lover ikke mer penger

Byggingen av Bybanen er finansiert gjennom bompenger og Bergensprogrammet.

— Vil staten bidra dersom det viser seg at selve driften av banen vil gå med underskudd?

— Det er enighet både lokalt, regionalt og nasjonalt om at banen skal bygges. Hvis det viser seg at driften går dårlig, bør vi derfor sammen se på hva som skal gjøres. Men som sagt: Jeg føler meg trygg på at bergenserne vil ta banen.

I åpningstalen understreket samferdselsministeren de miljømessige gevinstene ved å bygge banen.

— Når Bybanen kommer, vil den gjøre luftkvaliteten bedre, ikke minst fordi vi har tro på at banen også vil føre til redusert personbiltrafikk, sa Navarsete.

Byrådsleder Monica Mæland var også glad for at arbeidet nå er kommet i gang.

— Byggeperioden gir oss en del utfordringer, men bergenserne er vanligvis flinke til å omstille seg. Derfor tror vi folk flest aksepterer de midlertidige ulempene vi nå står overfor, sier hun.

Tyvstart på bt.no

Seremonien markerte ikke bare byggestarten for et gigantisk kollektivprosjekt i Bergen, men også nye, årelange gravearbeider og traséomlegging i trafikken.

Les også: Byggestart skapte problemer allerede første dag

bt.no-leserne fikk allerede i formiddag en sniktitt på den første skinnen, som prosjektleder Svein Boasson stolt viste oss frem to timer før ministerens vesle seremoni.

Vi merker oss følgende faktaopplysninger og kuriositeter om skinnegangen til Bybanen:

* Den første "symbolskinnen" er 90 centimeter lang og 50 kilo tung.

* Den totale bybanetraseen er 9,8 kilometer lang. Banen går i to retninger og det skal legges to skinneløp hver retning, totalt legges det med andre ord rundt 39,2 kilometer skinner.

* Totale kostnader for Bybanen er beregnet til 2 200 millioner kroner.

*** Dagens skinne utgjør da 0,0023 prosent av den totale skinnegangen.**

*** Ser man totalkostnadene på Bybanen i forhold til hele skinnegangen, koster Bybanen 56 122 kroner per meter skinne. Dette er ikke den reelle prisen per meter, men totalpris sett i forhold til Bybanens fulle lengde.**

*** Prisen for dagens skinne på 0,9 meter er slik sett 50 510 kroner.**

* Skinnegangen og plansjen du ser på bildet blir begge en del av den ferdige skinnegangen som Bybanen skal kjøre på, men skinneelementene som skal legges senere er lenger enn den første skinnen.

* Fire mann løftet på plass skinnen i Kaigaten i dag klokken 12.00, mens samferdselsministeren overvar det hele.

Si din mening

Debatten om Bybanen har rast i årevis og mange bergensere er helt klart i mot Bybanen. Men nå er den altså offisielt i gang, om enn i liten skala så langt, kan du synge ut alt du vil om Bybanen - enten du vil ha den eller ei!

Nå som byggingen er i gang - si din mening! Har du gitt opp kampen eller er du glad det er i gang?

KOSTBART: Prosjektleder Sigurd Boasson i Svein Boasson AS viser frem skinnen som skal legges ned i dag. Vi har selvfølgelig regnet ut hva denne biten koster.
Rune Berentsen
BYGGESTART: - Bergen har gjort det ingen andre norske byer foreløpig har tort, sa samferdselsministeren.
Paul Sigve Amundsen