I går ble det kjent at åpningen av Ringveg Vest blir utsatt nok en gang. Grunnen er manglende sikkerhetsgodkjenning i Knappetunnelen.

Dermed ligger det an til flere nye uker med lange køer i Bjørgeveien, Fyllingsdalen og Ytrebygdsveien for alle de som jobber på Kokstad og Sandsli.

— Ved testing av styringssystemene i tunnelen ble det registrert feil, opplyser Vegvesenet i en pressemelding.

Sikkerhetsgodkjenningen omfatter utprøving av det totale sikkerhetssystem for brann, trafikkstyring og overvåking.

— Fortvilende for veibrukerne

  • Det er veldig synd at de ikke kommer i gang. Situasjonen må bedres for bilister som har stått og stanget i årevis i denne delen av Bergen, sier daglig leder Ole Christensen i NAF avd. Bergen og omegn.

Han har forståelse for at sikkerheten må ivaretas.

— Men i andre enden er det snakk om et voldsomt byråkrati som det bør være mulig å få fortgang i. Utsettelsen er fortvilende for dem som må stå i lange køer hver dag.

Komplisert tunnel

— Det er bare å beklage. Prosjektet er fiks ferdig, men vi kan ikke gå på akkord med sikkerheten. Her måtte vi bare bite i det sure eplet, sier prosjektleder Otto Midtkandal til bt.no.

Styringssystemet for Knappetunnelen blir, som for andre tunneler, tilpasset den unike tunnelen.

— Det er utviklet et nytt program for overvåking og sikkerhet i Knappetunnelen. Det er en komplisert tunnel med mange objekt som skal kobles sammen og feilsøkes mot hverandre. Dette har tatt lengre tid enn forutsatt.

Prosjektet skulle egentlig åpnes 25. juni, men ble utsatt på grunn av for dårlige tunnelvegger. Åpningen ble så satt til 11. august.

— Knappetunnelen har hatt forsinkelser på enkelte arbeider som har forskjøvet muligheten til å gjennomføre øvelser og feilsøking av systemet tidligere, forklarer Midtkandal.

— Det har vært mange skuffelser underveis, innrømmer prosjektlederen.

24 000 biler i døgnet

Han ønsker ikke å gå ut med en ny dato for åpningen, men antyder at det er snakk om tidlig høst.

— Det er overraskende at de ikke kan antyde en konkret dato. Veibrukerne vil gjerne ha noe å forholde seg til, sier Christensen.

— En ny dato vil komme når vi har et mer stabilt system å estimere ut fra. Før vi er fornøyd med systemet åpner vi ikke tunnelen som er forventet å få en trafikkmengde på over 24 000 biler i døgnet, sier Midtkandal.