Torsdag morgen døde en 47 år gammel kvinne da hun ble påkjørt av Bybanen på stoppestedet i Mårdalen på Skjold. Vitner sier at kvinnen kom løpende ned trappene til stoppet og skulle krysse sporet, da hun ble truffet av vogn-settet som kom fra Lagunen i retning sentrum. Bybanen kommer ut av Skjoldtunnelen like før stoppestedet i Mårdalen.

— Det er sannsynlig at hun har krysset sporet for å nå Bybanen som gikk motsatt vei, mot Lagunen, sier Morten Ørn, politistasjonssjef ved Bergen Sør politistasjon.

Kryssingen er ikke lysregulert.— Jeg synes det er utrolig at de ikke har trafikklys her, sier Håkon Müller Thomassen (14).

Han sto like ved da ulykken skjedde, og hørte bybanevognen bråbremse.

- Hører ikke

Flere beboere i området har fryktet ulykker nettopp på dette stedet.

— Avgangene i begge retninger går omtrent samtidig. Dermed hører du ikke vognen som kommer ut av tunnelen. Den kommer brått på overgangsfeltet, så det er vanskelig å se den før det er for sent, sier Rolf Lønningen, som bor i nærheten av stoppet.

lønningen.jpg
KRITISK: Nabo Rolf Lønningen

— Jeg har selv opplevd at jeg har krysset, og ikke oppdaget banen før den plinger med bjellen, sier Lønningen.

Han mener overgangsfeltet burde vært flyttet til andre enden av perrongen, for å skape større avstand til tunnelen.

- Måtte hoppe unna

En kvinne som bor i området og jevnlig bruker Bybanen, forteller at hun selv har vært redd for å bli truffet av banen når hun krysser sporet.

— Når du går over der, kan du ikke høre banen som kommer fra tunnelen. Jeg har opplevd at jeg måtte hoppe tilbake da banen kom, for jeg så den ikke. Du ser ikke banen før den plutselig skyter ut av tunnelen. Du må skynde deg over der, for den kommer såpass fort, sier hun.

Kvinnen er ikke overrasket over at det skjedde en ulykke nettopp på dette stedet.

— Jeg tenker på hvor farlig det er å krysse over linjen akkurat i Mårdalen hver dag. Jeg synes det er vemmelig å gå over der. Jeg løper fort over, men hvis du har barn med deg eller er dårlig til beins, er det ikke like enkelt, sier hun.

Vil vurdere sikkerheten

Ifølge Paul M. Nilsen, administrerende direktør i Bybanen AS, har eventuelle mangler ved sikkerheten på dette stoppestedet aldri vært et tema i selskapet.

— Men det betyr ikke at det ikke kan bli det. Nå når det har skjedd en ulykke her, vil både Havarikommisjonen, Jernbanetilsynet og vi selv se på anlegget på nytt og gjøre vurderinger av sikkerheten. Men vi har ikke startet på dette arbeidet ennå, så det er for tidlig å si hva som kan komme ut av det, sier han.

Nilsen har bedt om et møte med driftsoperatør Fjord1 Partner.

— Der vil vi diskutere hvordan vi skal håndtere saken videre, sier han.

Direktøren ønsker ikke å kommentere naboenes kritikk av sikkerheten på stoppestedet konkret.

— Vi kommer til å gå inn i de vurderingene som ble gjort i forbindelse med byggingen, og se på dem en gang til, sier han.

Åpen for endringer

Administrerende direktør Gry Miriam Olsen iFjord1 Partner vil ikke trekke noe konklusjoner om sikkerheten ennå,men understreker at hele linjen var risikovurdert på forkant.

— Men vi er alltid åpen for nye vurderinger og forbedringer.Det kan godt hende vi kommer til å gjøre endringer som følge av dette, men vimå vente på analysene, sier Olsen.

HØRTE BRÅBREMSING: Håkon Müller Thomassen (14) sto like ved da ulykken skjedde torsdag morgen.
GERHARD FLAATEN