Se nøye på faksimilen over. Den dukket opp i innboksen til Jeanette Bjarnoll og ser ved første øyekast helt autentisk ut. Og Jeanette gikk fem på. Sammen med mellom 50 og 100 andre. Minst.

— Jeg var kanskje litt naiv, i etterpåklokskapens lys så skulle det kanskje ringt en bjelle. Men det gjorde det ikke, for alt så så ekte ut. Det var ikke en eneste bjelle som ringte.

Jeg var i steike god tro Jeanette Bjarnoll

Ren svindel Det hele startet da 33-åringen ønsket å selge bilen sin, og la ut en annonse på Finn.no.

Hun betalte for annonsen med Visa-kortet og tenkte at alt var i orden. Et par dager senere fikk hun e-posten.

— Jeg tenkte ikke over det, og betalte de 200 kronene de ba om. Jeg oppga både kortnummeret og sikkerhetskoden, sier hun til bt.no.

Men e-posten var ren svindel. Jeanette ble trukket flere ganger - totalt for 800 kroner.

— Jeg hadde ikke mer på kontoen. Heldigvis, sier hun.

- Steike god tro

Straks hun oppdaget det, ble kontoen sperret. Banken vil ikke dekke beløpet, og begrunner det med at 33-åringen selv har gitt fra seg kortinformasjonen.

— Jeg var i steike god tro. Det så helt reellt ut.

— Det er utrolig irriterende. Men det mest skremmende er at noen har informasjon fra kortet mitt.

— Det er ekkelt å føle seg svindlet. Jeg har aldri opplevd noe slikt ut. Den så helt ekte ut, sier Bjarnoll, som vil advare andre mot å la seg lure.

Umulig å forhindre

Finn.no har nå lagt ut en advarsel på sine hjemmesider mot svindlerne. Mellom 50 og 100 personer har latt seg lure, ifølge Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet hos Finn.no.

— Finn.no vil aldri sende ut denne typen e-poster. Vi vil aldri be om kortinformasjon via e-post, sier han.

- Men kan dere ikke sikre kundene deres mot denne slags svindel?

— Dessverre er det så og si umulig få forhindre at andre kan utgi seg for å være oss. Det er en svakhet i e-postsystemer som brukes over hele verden som gjør at det er veldig lett å manipulere en avsenderadresse.

Finn.no har anmeldt saken til politiet.

— Folk må være oppmerksomme. Dette forekommer relativt jevnlig, sier Vinden, som anslår at mellom 50 og 100 er rammet av akkurat denne svindelen.

— Det er leit at navnet vårt blir misbrukt. Veldig lite vi kan gjøre annet enn å informere kundene. Dette er veldig frustrerende for oss.