Ikke hørt om PelleK, Noobwork og Pistol Shrimps? Unge Youtube-talenter utfordrer etablerte TV-kanaler og produksjonsmiljøer fra gutte— og jenterommet, og de største stjernene kan innkassere millionlønninger fra reklameinntekter og sponsoravtaler på alt fra å spille favorittspill til å pakke opp leker foran kamera. Ikke rart mange drømmer om å gjøre suksess på YouTube.

Men fokus på penger og berømmelse er et dårlig utgangspunkt, advarer norske Youtube-stjerner.

— Når noen spør, er jeg tydelig på at det er massivt hardt arbeid over lang tid som skal til, istedenfor å late som det er glamour. Man ser knapt kjæresten sin og fridager hører til sjeldenhetene. Og har du først startet en kanal, må du holde det gående. Går det for lang tid uten aktivitet, så blir man fort glemt og folk gidder ikke abonnere på kanalen din, sier Christer Larsen (26), den ene halvdelen av humorduoen Pistol Shrimps, som begynte å lage Youtube-videoer allerede i 2008. De har 360.000 abonnenter.

Den gangen var det ifølge Larsen ikke snakk om penger i det hele tatt.

PelleKs beste tips

Han får støtte av heavy metal-vokalist Per Fredrik Åsly (28), bedre kjent som PelleK på YouTube hvor kanalen hans er en av Norges største med over 600.000 abonnenter. Fokuset på å tjene penger er noe som først er kommet de siste årene, mener han. Hvor ofte man skal legge ut nye videoer på kanalen sin mener han avhenger av innhold, og kan variere fra to ganger i måneden til en video om dagen.

— Mitt beste tips er å fokusere på å bli flinkere, ikke på å bli kjent. Konkurransen er knallhard og seerne kresne, så du må ha noe unikt å tilby som folk ikke kan finne alle andre steder. Det tok litt tid før jeg skjønte det selv, og det var først etter at jeg hadde øvd ti timer om dagen i to år for å kunne synge på en måte som ingen andre på YouTube klarer, at det begynte å ta av.

En annen populær norsk Youtuber er Joachim Haraldsen (22) som står bak Youtube-kanalen Noobwork, som i skrivende stund er i ferd med å bikke 85.000 abonnementer.

NOOBWORK: Joachim Haraldsen (22) som står bak Youtube-kanalen Noobwork, som i skrivende stund er i ferd med å bikke 85.000 abonnementer.

— Mitt aller beste tips er å drive med noe du elsker og virkelig føler du ønsker å formidle. Det å lage Youtube-videoer og spille dataspill er lidenskapen min, og at det også er mulig å kunne leve av dette på fulltid er bare en bonus.En rett så lukrativ bonus vil sikkert mange mene. For selv om Haraldsen ikke ønsker å kommentere eksakt hva han tjener hver måned, har han tidligere uttalt at han på en god måned kan tjene mellom 130.000 og 150.000 kroner.

Ny trend i Norge

Et resultat av stadig større pengestrømmer og økende Youtube-interesse hos mange annonsører, er etableringen av såkalte Multikanalsnettverk (MCN) hvor en rekke YouTube-kanaler samles i det samme nettverket. Mot at nettverkene får en andel av inntektene kanalene genererer, tilbyr de hjelp til blant annet produksjon, utvikling og merkevarebygging.

Det finnes mange slike internasjonale nettverk, hvorav flere også har norske Youtubere med på laget. Nytt er at også rene norske og skandinaviskeide nettverk er i ferd med å kaste seg inn i kampen om de største talentene.

Et av disse er svenske United Screens, som ble startet i 2013 og som nå er i ferd med å bygge opp en egen avdeling i Norge, med blant annet PelleK og Revolver Shripms på laget.

— Vi hjelper våre Youtubere på et tyvetalls områder, som opphavsrett og annonsesalg, og tar hånd om det administrative slik at partnerne kan fokusere fullt ut på å være kreative og skapende, sier daglig leder i United Screens, Stina Honkamaa Bergfors.

En annen aktør er Nordic Screens som ble startet for under et år siden av tre tidligere TV2-ansatte.

Førsteamanuensis i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord, mener etablering av multikanalsnettverk er et tegn på at YouTube er i ferd med å profesjonaliseres ytterligere. Han trekker en parallell til utviklingen bloggerne har vært igjennom, og ser også klare likheter til hvordan de store amerikanske TV-nettverkene i sin tid samlet lokale TV-stasjoner.

YouTube selv anbefaler at man sjekker nettverkets bakgrunn nøye og vurder fordelene opp mot forpliktelsene du påtar deg.

Visste du at ...

Ifølge de ferskeste tallene fra TNS Gallup har YouTube en daglig dekning på 22 prosent i Norge blant alle over 15 år. Tilsvarende tall for Netflix er elleve prosent.