Gaia Trafikk har inngått et prøveprosjekt med Konfliktrådet i Bergen og pålagt en tagger å vaske busser i 20 timer.

— Vi opplever stadig mer tagging. Det er et stort problem for oss. Tagging og hærverk koster Gaia Trafikk bortimot en million kroner årlig, sier avdelingsleder Dag Tore Oppedal i Gaia Trafikk på Mannsverk.

Han er positiv til den nye ordningen og mener dette kan gi gode resultater.

— Hvis vi blir kvitt en tagger, så er vi fornøyd, sier Oppedal.

God løsning

— Dette er en god løsning for meg. Nå har jeg sjansen til å gjøre opp for meg, sier den 16-årige taggeren til Bergens Tidende.

Han er anmeldt syv ganger for tagging, og kunne risikert en klekkelig bot hvis ikke Konfliktrådet hadde blitt koblet inn i saken.

— Jeg forstår at det jeg har gjort er galt. Det er hærverk, sier 16-åringen, som hver dag denne uken har måttet vaske busser på Mannsverk etter skoletid.

Taggeren og spesialarbeider Sølvi Saxvik i Gaia Trafikk er i full gang med å rense stolrygger, vinduer og gulv for sprittusj.

— Dette er litt av en jobb. Vi må bruke maursyre for å få bort alle skribleriene, sier Saxvik bak vernemasken.

— Hver dag får vi inn busser med tagging. Problemet blir stadig verre, sier hun.

Anerkjennelse

16-åringen forklarer at taggingen selvsagt kan virke meningsløs på folk flest, men innad i miljøet er det snakk om anerkjennelse og respekt.

— Tagger-miljøet er en egen lukket verden. Det handler om å bli lagt merke til. Skape et navn, en signatur som blir gjenkjent. Først da får du respekt, forteller 16-åringen.

Han sier det er tre mer organiserte tagger-gjenger eller såkalte "crew" som opererer rundt om i Bergen.

— Busser og tog er mest utsatt for tagging. Dette er bevegelige ting som folk legger merke til. Drømmen er å tagge et fly. Det ville i alle fall vakt oppsikt, sier 16-åringen.

Han sier at ungdommene ofte tok seg ut på natten med spraybokser og joggegenser.

— For mange er tagging en livsstil. Det eneste du tenker på en å høre klirringen fra sprayboksen, forteller den unge taggeren til BT.

Selv mener han at han nå har fått nok.

— Jeg føler jeg har vokst fra det. Samtidig innser jeg at tagging er meget ressurskrevende å få fjernet, sier 16-åringen.

Hærverkskampanjen

— Tagging et stort problem blant unge. I årets hærverkskampanje setter vi blant annet fokus på tagging, sier leder av kampanjen, Svein Henning Eriksen.

Gaia Trafikk har også tatt i bruk videoovervåkning mot taggere.

— Vi er mektig lei av busser som blir tilgriset av taggere. Vi har utstyrt en buss som går i rute i Fana med videoovervåkning, noe som har vist seg å være meget effektivt, sier Dag Tore Oppedal. Han sier at Gaia Trafikk mest sannsynlig vil installere videoovervåkning i flere busser.

TAGGER TILTALT: Denne 16-årige taggeren er pålagt av Konfliktrådet å vaske busser i 20 timer etter å ha blitt tatt gjentatte ganger for tagging på bussen. Selv mener han at det er en god løsning.
FOTO: HELGE SKODVIN