• Uff, har dere fått høre om dette allerede? utbryter reiselivssjef Ole Warberg.

Når BT ringer sitter han med prospektet for Barnebyen foran seg. Warberg har sagt seg villig til å se gjennom planene og komme med sine kommentarer.

— I utgangspunktet ser det veldig spennende ut. Prosjektet er gjennomarbeidet etter prosessen i Trondheim, og det er mange gode tanker her. Ikke minst er finansieringen, som vanligvis er der slike prosjekter strander, løst på en god måte, sier Warberg.

Han mener Bergen mangler en attraksjon for barn, og er overbevist om at en park av denne typen vil ha stor betydning for turiststrømmen. Jo mer sentralt i byen, jo bedre.

— Drømmen er å få en attraksjon som fungerer slik Dyreparken i Kristiansand gjør: Et reisemål i seg selv. Dessuten vil en helårsattraksjon kunne trekke barnefamilier også utenom sesongen, sier Warberg.

Han sammenlikner ideen bak Barnebyen med Epcot-senteret i Florida. Der er de ulike paviljongene betalt av nasjoner, som til gjengjeld får verdifull profilering.

— Jeg er sikker på at også reiselivsbedrifter vil kunne bidra til Barnebyen. Flyselskap, hotellkjeder, andre attraksjoner og liknende. Bare det at Legoland kan være villig til å opprette en filial her, er gull verdt.