— Det er ingen unge jenter som maler i trusen her, i alle fall. Det er harry å markedsføre tjenestene sine med en lettkledd jente, sier Charlotte Myrbråten, skribent, kritiker og debattansvarlig på biblioteket i Bergen.

Hun og naboene fikk først øye på det lettkledde innslaget da Malermester Hope skulle male husveggen til borettslaget deres denne uken.

— Vi er flere som har reagert. Å plassere en lettkledd dame på en malerbil er helt ute av kontekst. De sender feil signaler generelt og spesielt i et område der det bor unge jenter og gutter, sier hun.

Hun mener bildedekoren får henne til å tenke på ungejentefikserte gubber i stedet for dyktige proffmalene.

— Det virker som de har gjort en grei malejobb her, så det holder i massevis å markedsføre seg som grundige malere, i grunn, sier Myrbråten.

- Damer kan også male

Malermester Stein Hope sier til BT at de har brukt tegningen i syv-åtte år, og at det ikke er første gang folk reagerer på den.

— Dette var en sak i mediene for noen år siden. Da var likestillingsombudet inne i saken, vi brevvekslet litt med dem, og de fant ikke noe galt i dette, sier Hope, og fortsetter:

— Jeg ser ingen problemer med dette. Tegningen er laget av en kunstner. Den viser bare at damer også kan male, det trenger ikke være gamle gubber, sier Hope, og legger til at de har flere kvinner ansatt som malere.

Høsten 2010 reagerte en leser i BAs spalte summetonen på «en meget lettkledd dame som ikke har noe med maling å gjø­re». Da svarte Hope slik:

— Vi har fått mange reaksjoner, de fleste positive. Vi har fått én negativ reaksjon, men i henhold til Forbrukerombudet så er ikke reklamen lovstridig. Dette er en tegning som er laget av en kunstner, og vi synes det er bra at folk legger merke til den. Da har vi oppnådd det vi ønsker.

Synes reklamen er sporty

FPU-leder Atle Simonsen synes reklamen er uskyldig.

— Jeg synes det er sporty av et malerfirma å reklamere med en jente i det som er et mannsdominert yrke. Det finnes kroppspress overalt, og jeg tviler på at jenter får dårligere selvbilde av tegneseriefigurer, sier han.

Han mener det er en rar kamp å ta.

— Det finnes større kamper for feminister å ta enn en tegneseriefigur som viser mage. Når man først velger å ha en kvinne der, så virker det som om feministen ville vært mer fornøyd om det var en kvinne på 70 år med lusekofte til å fronte firmaet. Det som sender gale signaler, er å gjøre en tegning av en jente med bar mage til noe mystisk og vulgært, sier han.

- Utgått på dato

Til dette svarer Myrbråten at hun synes det er morsomt at feminister alltid skal være opptatt av noe «viktigere».

— Er man opptatt av likelønn, bør man heller være opptatt av voldtekter. Er man opptatt av voldtekter, bør man heller være opptatt av at jenter i Afghanistan ikke får gå på skole. Men feminisme er også viktig akkurat der du bor. Uten denne holdningen, og viljen til å ta bittesmå og store kamper, ville likestillingen stått på stedet hvil, sier Myrbråten.

Myrbråten mener slik reklame er gått ut på dato.

— Jeg har satt i gang en SMS-aksjon, fordi jeg vet at flere er lei av denne hverdagssexismen. Det kan virke som et uskyldig bilde, men når selv malertjenester ser seg nødt til å profilere seg på kjønn og kropp, sier det noe om samfunnet som det er fornuftig å reagere på, sier hun.

Malermester Stein Hope bekrefter overfor BT at han har mottatt rundt 20-25 tekstmeldinger men ønsker ikke å kommentere dette ytterligere.