Klokken 08.49 i morges skar det seg fullstendig for rute 71 fra Nipedalen. Bussen var ikke skodd for det kraftige snøværet i de bratte bakkene.

Centimetre fra kollisjon

Rune Sjursen sto på busstoppet da han så bussen komme skliende nedover, tilsynelatende uten kontroll.

— Vi var to stykker som sto og ventet. Jeg ropte «pass opp» eller lignende, og bussen var bare centimetre fra å treffe den andre passasjeren, forteller Sjursen.

Vel om bord bar det utfor nok en bratt bakke i retning Lyngbøveien. Igjen mistet bussen kontrollen.

— Vi kom helt på tvers og skled ukontrollert nedover. Nederst i bakken kom en motgående buss, som heldigvis oppfattet situasjonen og startet å rygge. Så fikk sjåføren bremset og vi endte med fronten mot en hage. I ettertid har jeg fått skjelven - dette kunne gått helt galt. Det er ofte mange barn med disse bussene. Tenk hvis busstoppet hadde vært fullt av skoleunger? spør Sjursen.

- Skremmende

Han reagerer også på at Gaia ikke utstyrer bussen med kjettinger når de vet at den skal kjøre i noen av Bergens bratteste bakker i tett snødrev.

— Det er skremmende. Man forventer jo at et busselskap skal være såpass profesjonelle at de sjekker vær og føreforhold om morgenen, sier Sjursen.

Ingen ble skadd i hendelsen. En kranbil ble sendt for å trekke bussen løs, og politiet måtte i mellomtiden dirigere trafikken forbi bussen.

Sjåførens ansvar

Administrerende direktør Idar Sylta i Gaia Trafikk sier de har snakket med den aktuelle sjåføren, og at han innser at kjetting burde vært brukt i dag tidlig.

— Generelt er det sjåførens ansvar å legge på kjettinger. Visse typer føre er kjettingføre, og da skal det brukes. Sjåføren gjorde en vurdering i forkant av turen, men i ettertid innser han nok at det burde vært benyttet kjetting. Jeg tror han er veldig bevisst på dette etter dagens hendelse, sier Sylta.