Strilerabatten får nemlig utilsiktede konsekvenser for Gaia Trafikk. For slik sonesystemet vil fungere med den nye rabatten, vil det koste 770 kroner for et månedskort over tre soner, for eksempel mellom sentrum og Åsane Terminal, mens reisen over fire soner til Knarvik altså vil bli hele 140 kroner billigere.

Med andre ord: En åsabu som kjøper månedskort fra sentrum til Knarvik vil spare 1680 kroner i året i forhold til tilsvarende kort til Åsane. Og i dag er det ingenting som hindrer passasjerene i å gå av bussen tidligere enn de har betalt for — for eksempel på Åsane Terminal.

Hodebry for HSD

Direktør Frank Aadland i HSD Buss er blant de mange som har klødd seg litt ekstra i hodet i dag.

– Dette er dagens store sak, og jeg har nettopp snakket med samferdselssjefen i fylkeskommunen om dette. Jeg måtte medgi at det teknisk sett er svært vanskelig å skille ut passasjerer som har kjøpt periodekort til Knarvik. Det betyr at med dagens billettsystem kan hvem som helst kjøpe kort Bergen – Knarvik, eller Fyllingsdalen – Knarvik, for den saks skyld, og benytte kortet på alle Gaia- og HSD-busser som går på strekningen, sier Aadland.

Periodekortene gjelder nemlig på alle busser, uavhengig av hvilket selskap man har kjøpt det av. Inntektene fordeles utifra bruken, og det er denne brøken som nå blir snudd opp-ned hvis strilerabatten innføres. Avtalen om 40 prosent bussrabatt over Nordhordlandsbrua skulle være et tiltak for kollektivtransporten i Nordhordland, men nå kan den også gi titusenvis av bergensere billigere busskort. Dermed blir regningen for rabatten fort mye høyere enn de fem-seks millionene som var planlagt.

- Frykter krasjlanding

Aadland frykter at problemstillingen kan velte hele avtalen.

– Jeg håper dette ikke krasjlander på grunn av dette. Dette er jo et kjempetiltak, som vil bety enormt mye for kollektivtransporten i Nordhordland. Samtidig er det klart at vi rører ved store passasjermengder i Gaia sitt konsesjonsområde. Dette må vi finne en løsning på, sier Aadland.

Men hvordan det skal skje, kan han ikke si noe om.

– Vi vedtar nå, og så må vi finne konsekvensene siden, innrømmer Aadland.