Torsdag ettermiddag skjedde det nok en gang, denne gangen på Sandvikvåg på Stord. En bil full av sprengstoff skulle over fjorden til Os, og dermed måtte den ha nesten hele 17.15-fergen for seg selv.

— Dette er jo galskap, sier bergenser Roald Hovland, en av de mange bilistene som måtte stå igjen på fergekaien.

Sikkerhetsreglene er slik at bare tolv passasjerer får bli med fergen, når det er en viss mengde sprengstoff om bord. Bilistene måtte pent vente til neste avgang, klokken 17.45.

Skylder på regelverket

— Jeg skjønner ikke hvorfor de må frakte sprengstoff midt i rushtiden. Det må da være mulig å gjøre dette til andre tider av døgnet, sier Hovland, som omsider kom seg på fergen klokken 18.10.

Driftsleder for gassfergene til Fjord1, Oscar Bergheim, sier at det er lite selskapet kan gjøre i slike situasjoner. Regler fra Sjøfartsdirektoratet begrenser antall passasjerer ved farlig last, mens det er Statens vegvesen som har bestemt at bilistene skal få plass på fergen i den rekkefølgen de ankommer kaien - også dynamittbiler og andre med farlig last.

— Vi har ikke så mye vi skulle ha sagt. Det skjer ofte, og er definitivt et problem. I tillegg er regelverket blitt innskjerpet fra nyttår - nå er det også restriksjoner på antall passasjerer når det fraktes nedkjølt gass. Sammen med dynamittbilene gjør dette at vi stadig får disse situasjonene, sier Bergheim.

Vil endre forskriften

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er i disse dager i ferd med å sende ut et forslag om å begrense farlig transport, skriver tungt.no. Ifølge NRK Rogaland vil samferdselsministeren gi personbiler fortrinn i fergesambandet.

— Jeg vil i løpet av kort tid endre fergeforskriften. Da kan vi gjøre det så enkelt at farlig gods må kjøre til side når det er stor trafikk over fjorden, sa Kleppa til NRK Rogaland tirsdag kveld.

Hva mener du om forskriften? Si din mening.