• Det er trangt om plassen allerede, og meningløst å ta bort en parkeringsplass på denne måten, sier Hjalmar Skomsvold.

— Jeg synes det minner om svindel, sier Hjalmar Skomsvold.

For en måneds tid siden fikk konen hans bot for å ha parkert på et gangfelt i parkeringshuset på Sartor Storsenter.

Problemet er at gangfeltet, som først krysser veien inn i parkeringshuset før det går videre inn i delen med innfartsparkering, ender i en murvegg mellom to parkeringsplasser.

— Fotgjengerfeltet fungerer jo på den første biten, men her er det helt meningsløst, sier han.

Boten på 710 kroner har Skomsvold betalt, men for ham handler det ikke om pengene.

— Boten er ikke det store, men prinsippet. Man lurer jo folk nærmest i en felle der. Fotgjengerfeltet ender jo rett i murveggen, sier Skomsvold til BT.

- Høres ut som en parkeringsfelle

Det er Vestnytt som skriver om det merkelige gangfeltet i dagens avis.

Skomsvold og konen klaget til parkeringsselskapet Time Park, men sier han fikk et standardavslag i retur, der det sto at «plassen du parkerte på er ikke ment som parkeringsplass, det kan tydelig ses av oppmerking, da den er merket av gangfeltstreker».

— Problemet er jo at mange har parkert der. Ingen har tolket dette som noe annet enn en parkeringsplass, og mange har fått bot. Det er allerede trangt om plassen i parkeringshuset. Når man tar bort en parkeringsplass på denne måten, er det galskap, sier han.

Daglig leder i Time Park, Bo Bakke, sier til Vestnytt at han forstår at folk synes merkingen er ulogisk.

— Det kan høres ut som en liten parkeringsfelle. Jeg skal ta det opp med senteret, sier han.

Senterdirektør skal se på saken

Også direktør på Sartor Storsenter, Thomas Skålnes, er enig i at plassen bør brukes til parkering.

— Vi kommer til å fjerne det gangfeltet, slik at det blir en helt vanlig parkeringsplass. Om vi lar det gå inn mot den nye parkeringsplassen, eller lar det slutte litt før, er ikke avklart ennå. Vi lar også være å skrive parkeringsbøter der fra i dag av, sier Skålnes til BT.

Han ringte Skomsvold i dag for å takke ham for å ha tatt opp problemet.

— Dette er en problemstillingen jeg ikke har kjent detaljene i. Nå har han jo betalt boten, men han får kompensasjon i form av et gavekort på senteret, sier direktøren.