Da trekjøretøy støtte sammen i Eidsvågstunnelen på E16/E39 nord i Bergen mandagettermiddag, ble det raskt lange køer.

Trafikken sto i begge felt gjennom det 3,6 kilometer lange nordgående løpet i Fløyfjellstunnelen og vel sådet. Først etter halvannen time løste seg opp.

Rasende

En bilistsom kontaktet BT mens det pågikk, var rasende.

— De har lysog bom til å stenge for trafikk. De gjør det på natten. De må ikke slippe inn så mange i en tunnel derdet står stille, sier mannen som ønsker å være anonym.

Han sier han brukte 30 minutter å kjøre fra tunnelmunningen til den førstefotoboksen i tunnelen, en strekning på cirka en kilometer.Hvis vi regner en billengde på fem meter, er det plass til cirka 1400 biler i tunnelen.

— Dette erlivsfarlig. Jeg har klump i halsen med tanke på hva som kan skje. Hvis ikkekjøleviftene virker, kan det bli varmgang. En bilbrann, så er det kaos. ITyskland eller andre land ville du aldri fått lov til å kjøre inn i tunnelen, sier han.

Politiet er enigi kritikken.

— Det er ikke ønskelig at det er fullt itunnelen. Jeg regner at Vegtrafikksentralen kjører viftene på fullt. Så jegskjønner problemet, ja, sa operasjonsleder Jan Steimler i Hordalandpolitidistrikt underveis.

«Vi hadde kontroll»

Hos Vegtrafikksentralen sier operatør Thore-AndreeHalland at de vurderte det annerledes.

— Vi følte at vi hadde kontroll. Vi har 20webkameraer i Fløyfjellstunnelen og har fulgt trafikken. Det gikk sakte, mendet gled. Hvis trafikken hadde stoppet helt, ville vi stengt, sierHalland.

Han sier at de vil ta en briefing på hva som skjedde i etterkant.

- Hva med viftene som politiet snakker om?

— De styres automatisk.

PS! Ingen ble skadet i hendelsen, og kjøretøyene fikk bare mindre materielle skader.

Hva mener du? Diskuter under:

KJEDEKOLLISJON: To biler og en lastebil var involvert i en uhellet i Eidsvågstunnelen.
2211-TIPSER