Onsdag ettermiddag måtte en kvinnelig bilist blunke et par ekstra ganger for å se om hun så syner da hun kom kjørende i Burmaveien.

I køen rett foran henne sto det plutselig en personbil med hele bakruten dekket av reklame.

— Det må være århundrets tåpeligste reklame, og ikke minst veldig trafikkfarlig, sier kvinnen som ønsker å være anonym.

Hun tok straks kontakt med politiet.

— De synes det hørtes horribelt ut og ville sende en bil for å lete etter reklamebilen, forteller hun.

Kanskje ikke den vakreste designmessig Bileieren

Var gjerne litt stort

  • Det var vel å ta litt hardt i, sier føreren av Mercedesen.

Han forteller at han har klistret reklamen på bakruten i forbindelse med en kampanje for store anleggsmaskiner.

— Den var gjerne litt stor i forhold til bilen min, og kanskje ikke den vakreste designmessig, men den er ikke trafikkfarlig, mener han.

Sjåføren påpeker også at dette er spesialfolie og at han kan se gjennom reklamen.

— Det er jo så mye reklame overalt på busser og biler, og det er kun de som ligger bak bilen min som ser den, sier han.

Men han innrømmer at han gleder seg til å ta den vekk igjen.

— Det er første gang jeg har reklame på bilen min, og heldigvis skal den av igjen lørdag neste uke.

— Kan virke forstyrrende

Fagansvarlig for utekontroll ved Bergen Trafikkstasjon i Statens vegvesen, Tom Børslid forteller at de ser mye forskjellig på veiene.

— Det er mye kreativt der ute, vi kommer ut for noen typer.

— Alt i trafikken som kan virke forstyrrende og gjør at oppmerksomheten blir tatt vekk fra trafikkbildet, kan være farlig. Gjør det for eksempel at man ikke oppdager det røde lyset, kan ulykken være ute, sier Børslid.

— Vi har veldig mye reklamer på både taxier og busser, men det er ikke så vanlig på personbiler.