— Det er klart det føles litt rart å være midt i en situasjon som opptar hele byen, sier Trygve Berge.

Han var en av de fem vognførerne som satt i de to bybanevognene som kolliderte i krysset mellom Kaigaten og Christies gate mandag ettermiddag.

Etter en sånn opplevelse blir man mer oppmerksom på hvor store krefter man faktisk har med å gjøre

Han forteller at hans vogn kom kjørende fra depotet på Kronstad, da de møtte den andre bybanevognen i motsatt spor.

— Vi vinket for å hilse da de passerte oss. Da de nesten var helt forbi vognen vår, hørte vi et skikkelig smell og merket at det ble humpete. Først da vi kom oss ut av vognen så vi hva som hadde skjedd, forteller Berge. Han regner med at de holdt en hastighet på mellom fem og syv kilometer i timen.

— Sånn sett var det jo greit at uhellet skjedde under testkjøring i lav fart i stedet for at det hadde skjedd etter selve åpningen, mener han.

God oppfølging

Berge var i dag tidlig tilbake bak spakene.

— Det var litt spesielt å kjøre igjen, og vi var nok alle sammen mer på vakt enn tidligere. Etter en sånn opplevelse blir man mer oppmerksom på hvor store krefter man faktisk har med å gjøre, sier vognføreren.

Han legger til at vognførerne som var involvert i mandagens bybanekrasj ble tatt godt vare på i etterkant av hendelsen.

— Vi fikk snakket ut, og er blitt veldig godt tatt vare på av arbeidsgiver. Ut på kvelden tok vi oss en liten kjøretur med instruktørene, forteller han.

Uansett skadeomfang, så vil det kunne ta tid å undersøke om vognene er trygge å kjøre etter ulykken

Dan Hildebrand, adm.dir i Fjord1 Partner

Kan sendes til Tyskland

De to vognene som kolliderte ble tirsdag undersøkt av teknisk personell fra den tyske vognleverandøren Stadler. I dag lander flere tyske eksperter i Bergen for å vurdere skadeomfanget. I verste fall kan vognene måtte sendes tilbake til Tyskland for reparasjoner.

— En ting er de utvendige skadene. Det vil være mer omfattende dersom selve strukturen på vognene er blitt skadet, sier Dan Hildebrand, administrerende direktør i driftsselskapet Fjord1 Partner.

— Men uansett skadeomfang, så vil det kunne ta tid å undersøke om vognene er trygge å kjøre etter ulykken, legger han til.

Åpner som planlagt

Carl Erik Nielsen, administrerende direktør i Bybanen AS, står fortsatt på at Bybanen skal åpne som planlagt 22. juni.

— Men det kan hende det blir med redusert kapasitet. Dersom vi ikke kan bruke de to skadede vognene kan det hende vi må fire på ambisjonene våre om å avganger hvert kvarter, sier Nielsen.

Han vil imidlertid ikke trekke noen konklusjoner om verken sommeravviklingen eller årsaken til ulykken før den foreløpige rapporten fra Stadler er ferdig.

— Først når vi får fakta på bordet blir vi i stand til å si noe for sikkert.