Middagsplanene til Knut Herman Knudsen, kjæresten og to barnebarn endret seg brått da de pakket ut varene fra Rema Eidsvåg i Åsane i Bergen.

Den grove julepølsen de kjøpte i 17-tiden onsdag, så svært uappetitteligut.

Første gang

— Huff og huff. Dette var fælt. Det virker som de har fått med blod, beinsplinter og brusk, sier Knudsen.

REAGERER: Kjøpmann Atle Bjørge har tatt opp saken med regionskontoret til Rema og med Nordfjord Kjøtt. Dette bildet er fra 2011.
Rune Meyer Berentsen

Han har tidligere aldri gått tilbake til en dagligvarebutikk og klaget på mat. Han sier at de ansatte flokket seg rundt pølsen og at de også reagerte sterkt.— Jeg har 25 års fartstid fra fiskeindustrien, men har ikke sett noe verre. Flere av klumpene var harde. Vi orket ikke å se på det og kastet alle tre pølsene vi hadde kjøpt i bosset, sier Knudsen.

Ungene ble overrasket da det plutselig sto fisk på menyen istedenfor pølse med ketchup.

— Vi holdt pølsen skjult for dem, sier Knudsen.

Vil ha svar

Kjøpmann Atle Bjørge på Rema Eidsvåg tok raskt affære.

— Vi har ikke fått andre klager på denne julepølsen, men vi tar ikke lett på sånne ting. Jeg har gitt leverandøren tilbakemelding og forventer raskt svar, sier Bjørge.Litt senere ringer kvalitetssjef Martina Rabsch i Rema Norge. Hun sier at saken er løst og kunden har fått en erstatning som han er fornøyd med.

- Men hva skjedde?

— Det er en feil i produksjonen. En kontrollsjekk hos Nordfjord Kjøtt har sviktet. Når man lager pølser, er det av og til slik at farsen ikke er godt nok blandet, og så må man sjekke det før man går videre, sier Rabsch.

Misfornøyd

Knudsen bekrefter at han har fått et gavekort fra Rema.

— Flott at Rema reagerer så fort. Nordfjord Kjøtt derimot... Vi satte himmel og jord i bevegelse for å få tak i dem onsdag kveld, men ble henvist til kontortiden. Torsdag sa de at en selger kunne plukke opp pølsen. Etter at jeg sendte bildet, hørte jeg ikke noe mer. Da burde de ringt tilbake på fem minutter, sier han.

Bedriften, som har 400 ansatte, skriver på hjemmesiden at «vi er en kjøttforedlingsbedrift der kvalitet i alle ledd er det viktigste».

— Vi tok tak i saken med en gang, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor han er misfornøyd. Kunden får erstatning og slik vi har oppfattet det, har han forståelse for at slike ting kan skje, sier kvalitetskontrollør Randi Houm Otterdal i Nordfjord Kjøtt.

Vi ser et lite innslag av en annen pølse. Dessuten er den løs i konsistensen, noe som tyder på rester av skyllevann

Randi Houm Otterdal i Nordfjord Kjøtt

Hun har følgende forklaring på hvordan pølsen havnet i butikken:

— Her er det snakk om en rutinesvikt. Det har vært igjen farse fra en tidligere produksjon. Vi ser et lite innslag av en annen pølse, trolig Julemør, nede til venstre. Dessuten er den løs i konsistensen, noe som tyder på rester av skyllevann, sier Houm Otterdal.

— Det skal bare være den ene pølsen som er dårlig. Kunden kjøpte flere pølser fra samme parti, og de var fine.

Gransking

I begynnelsen av november ble det kjent at Rema vil granske sin storleverandør av kjøttvarer. Arbeidstilsynet har kritisert Nordfjord Kjøtt for dårlig sikkerhet for produksjonsarbeidere. En politianmeldelse ble levert etter at en arbeider fikk kuttet av en finger.

Rema er Nordfjord Kjøtts eneste kunde.

Tips om liknende saker? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post