— Ikke gi oss kattebilder. Vi vil bli tatt seriøst, sier 18 år gamle Rannveig Gjesdal.

Hun scroller nedover bildene til Trine Skei Grande på bildenettstedet Instagram.

Sammen med førstegangsvelgerne Ingrid Gjerde og Joakim Friis, er hun invitert av BT til å vurdere hvordan partilederne fremstår i sosiale medier. De er enige i at det politikerne deler på nettet må inneholde politikk. Gløtt av politikernes personlige trekk og humor er likevel lov - i små doser. Men Gjerde syns partilederne stort sett fremstår for snille og forsiktige.

— Jeg vil ha mer fight, mer debatt. Det skal ikke være en rosablogg, sier førstegangsvelgeren om partiledernes nettprofiler.

Halvparten stemmer ikke

Høyskolelektor på BI, Cecilie Staude, studerer ungdommens bruk, og politikernes utvikling i sosiale medier.

— Mer enn halvparten av førstegangsvelgere bruker ikke stemmeretten. For å vinne unge velgere må politikerne beherske Instagram, Twitter og Facebook. Mye av løsningen ligger i de sosiale mediene.

På Twitter legger politikerne ut meldinger og lenker på inntil 140 tegn, mens de på Instagram viser frem bilder. På facebook deler de både bilder, tekst og lenker til nyhetsartikler.

Staude mener politikerne må ta i bruk ungdommens kanaler for å engasjere de unge velgerne.

— Facebook-lenker er en av de viktigste nyhetskildene til de under 25 år. Og 20 prosent av de mellom 15 og 20 følger en eller flere toppolitikere på Facebook, sier hun.

- Litt overdrevet

Eirik Vatnøy, stipendiat i retorikk ved UiB, forsker også på hvordan politikere bruker sosiale medier. Selv om det tilsynelatende hvert valgår hevdes at sosiale medier viktig i valgkampen, er han ikke like sikker som Staude på om det er så avgjørende.

— Jeg tror det er en overdrivelse å hevde at politikere virkelig når det brede lag av velgere via sosiale medier, sier han.

Vatnøy mener det blir stadig viktigere, men at betydningen noen ganger overdrives, fordi fenomenet er såpass nytt. Facebook er viktigst for partiene når det kommer til organisasjonsbygging internt, er hans inntrykk.

— For de unge velgerne er det vel så effektfullt når engasjerte klassekamerater poster politiske innlegg på Facebook og Twitter, som når rikspolitikerne gjør det.

Mislykkes på Instagram

Alle partilederne har i dag Facebook- og Twitter-profiler. Men når det kommer til antall følgere og oppdateringer, spriker det stort.

— Stoltenberg har desidert flest Facebook-følgere, men han er jo også statsminister. Siv Jensen er en Facebook-vinner, mens Erna Solberg og Trine Skei Grande er mer aktive på Twitter, sier han.

Foreløpig er kun fem av partilederne på bildetjenesten Instagram.

— De færreste politikerne får det til her. Bildene deres er kjedelige og uengasjerende. Men det er enda for tidlig å dømme dem nord og ned, sier Staude.

Erna Solbergs siste ti bilder på Instagram er av naturlandskap på Vestlandet. Vatnøy er ikke helt overbevist:

— Bilder av fjord og fjell vil neppe få ungdommen til å løpe til urnene. Men det er nok heller ikke poenget. Erna er en hordalandspolitiker, og da er det viktig å vise tilhørighet til velgerne på Vestlandet, mener Vatnøy og utdyper:

— Det må være en balanse mellom det personlige og det politiske. Bilder av middagsretter engasjerer ikke velgerne, men et bilde av Gahr Støre på tur i marken føles relevant fordi han er helseminister.

Liker, liker ikke ...

Av de tre førstegangsvelgerne følger Gjerde statsministeren på Facebook, mens Gjesdal har tittet litt på alle partiledernes profiler. Friis har imidlertid bestemt seg for å ikke trykke «liker» på noen av dem.

— De presenterer bare et glansbilde av virkeligheten. Følgerne bombarderes med uinteressante innlegg, sier han.

Jentene er enige i at det kan bli litt vel mye.

— Nå i valgkampen er de jo mer aktive på Facebook enn oss, ler de.

De tre førstegangsvelgerne er enige i at politikk i sosiale medier appellerer mest til dem som allerede er interesserte. Og selv for engasjert ungdom, er ikke Facebook eller Twitter avgjørende i valgprosessen, fastslår de.

— Det påvirker ikke hva jeg stemmer til høsten. Diskusjoner med venner veier mye tyngre, sier Friis.

ERNAS ORD: Hentet fra 2724 Twitter-meldinger siden september 2008.
JENS' ORD: Hentet fra 1104 Twitter-meldinger siden mars 2009.
SIVS ORD: Hentet fra 759 Twitter-meldinger siden april 2009.