LES OGSÅ: VEGVESENETS SKREKKBILDER

— Det så ut som det kunne komme ned det som var oppå der. Jeg ble litt shaky og valgte å kjøre forbi. Det så hasardiøst ut, sier Kristian Bauck-Nordeide om traktoren han observerte på Flyplassvegen i Bergen i 10-tiden torsdag formiddag.

En vindrosse der, så kan det hende det hadde gått galt

Kristian Bauck-Nordeide

- Slakke stropper

Han tror det var to vrakbiler som var stablet oppå traktorhengeren.

— To stropper var trukket gjennom vinduene på bilen øverst, men det så ut som om stroppene var slakke. En vindrosse der, så kan det hende det hadde gått galt, sier Bauck-Nordeide.

Han sier den hvite bilen på toppen lå og vippet. Ifølge ham må traktoren ha kjørt flere kilometer med lasten. Bauck-Nordeide kom bak traktoren omtrent ved kjøpesenteret Lagunen, og så den igjen flere kilometer fremme. Der sto han og ventet for å ta bilde.

— Jeg er opptatt av dette med sikring av last. Det virker som enkelte aldri lærer. Jeg har selv opplevd å få to frontruter knust av steinsprut fra lastebiler, så jeg synes det er viktig å gi beskjed. I dette tilfellet virket det som traktorføreren bare hadde tatt sjansen, og satset på å ikke møte politiet, sier Bauck-Nordeide.

Bot og beslag

Og politiet skal traktorføreren være glad han ikke møtte. I hvert fall ifølge politiet selv.

— Nei, dette er absolutt ikke en anbefalt metode for transport av last, fastslår Jan Petter Selle, overbetjent ved trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

Han har sett bildene fra Bauck-Nordeide, og er ikke i tvil.

I dette tilfellet kunne det fått katastrofale følger for både gående og kjørende om lasten hadde falt av

Jan Petter Selle, trafikkoverbetjent

— Dette ser uforsvarlig ut, med høyt tyngdepunkt og tilsynelatende mangelfull sikring. Det ser ikke ut som lasten er sikret verken forover eller bakover. Traktorføreren skal være glad det ikke var politi i nærheten. Han ville blitt stoppet og fått 8000 kroner i bot. Og førerkortet ville blitt beslaglagt, sier Selle.

— Hadde lasten falt av, ville boten blitt vesentlig høyere, legger han til.

«Katastrofale følger»

- Så dette er åpenbart farlig?

— Last skal ikke være til fare for andre trafikanter. Det betyr at lasten ikke skal kunne gå verken forover, bakover eller sideveis. Farepotensialet er stort. I dette tilfellet kunne det fått katastrofale følger for både gående og kjørende om lasten hadde falt av, sier Selle.

— Ser dere mange eksempler på dårlig sikring av last?

— Nei, ikke så veldig mange i grunnen. Det er jo gjerne de helt ekstreme vi blir presentert for. Men det er ikke så mange vi stopper, sier trafikkoverbetjenten.

- Så folk er egentlig ganske flinke, da?

— Tja, det er gjerne å ta litt hardt i. Men det er svært få som gjør det så åpenbart feil som denne traktorføreren.

VILLE BLITT STOPPET: - Dette ville gitt bot og førerkortbeslag. Traktorføreren skal være glad det ikke var politi i nærheten, sier politiet.
KRISTIAN BAUCK-NORDEIDE