— Jeg har i morgentimene hatt telefoner fra flere fortvilte sjåfører. Budskapet fra medlemmene er at myndighetene nå må våkne, sier nestleder Torgils Rogne i Norges Lastebileierforbund, avdeling Hordaland.

Han driver selv transportvirksomhet på Voss og kjenner ulykkesstedet ved Kvednagjelet svært godt etter 27 år som yrkessjåfør.

— Det må være noe feil med veiens utforming akkurat på dette stedet. Fartsgrensen er 60 km/t, men selv velger jeg alltid å kjøre i 30 km/t her for å være på sikre siden. Men veien er skiltet som europavei, og mange kjører på fartsgrensen og gjerne litt over. 60 km/t er altfor fort på dette stedet. Veien er smal, og det ferdes ofte fotgjengere her, sier Rogne.

Han understreker at han ikke kjenner årsaken til tirsdagens dødsulykke.

Skjedd flere ganger

Svingen der en svensk vogntogsjåfør omkom i en utforkjøring i Voss kommune tirsdag kveld, er svært ulykkesbelastet. Fire ganger de siste årene har det vært alvorlige ulykker nøyaktig samme sted.

Alle ulykkene har skjedd på vinterstid, når det har vært glatt:

  • 2003: Sjåføren ble reddet etter å ha sittet en halvtime på taket av vogntoget mens det lå i flomelven etter utfokjøringen.
  • 2005: Førerhuset ble fullstendig knust i utforkjøringen. Sjåføren klarte ved egen hjelp å ta seg frem til nærmeste hus.
  • 2012: Lastebilsjåfør alvorlig skadd da et møtende vogntog ikke klarte svingen og frontkolliderte med lastebilen.
  • 2013: Svensk vogntogsjåfør i 20-årene omkom i utforkjøring.

I tilllegg ble en MC-fører hardt skadet i en ulykke ved broen for to år siden.

Så langt i år har ni personer mistet livet på hordalandsveiene, mot fem på samme tid i fjor. Denne utviklingen er motsatt enn landet for øvrig, der dødstallene viser en nedgang.

Krever utbedring av veien

Torgils Rogne er krafig provosert over at bevilgende myndigheter ikke har utbedret veien, trass i flere dramatiske utforkjøringer.

2003: Sjåføren ble reddet etter å ha sittet oppå trailertaket i flomelven i over en halvtime etter utforkjøringen.
ARNE HOFSETH

— Hvis de ansvarlige politikerne fortsetter å sitte på sine varme kontorer uten å foreta seg noe for å utbedre veieen, ja da bør de finne seg noe annet å gjøre. Dette går på helsen løs for oss i transportnæringen. Vi betaler så mye i avgifter og bompenger at de ansvarlige ikke har noen unnskyldninger lenger. Nå må de gjøre noe. Vi kan ikke kaste bort flere år og risikere at enda flere menneskeliv går tapt som følge av livsfarlige veier, sier Rogne.

Han sier veimyndighetene må iverksette strakstiltak på ulykkesstedet mellom Sundve og Vinje på E16. — Det eneste de har gjort hittil er å sette opp et skilt om at stedet er et ulykkespunkt. Fartsgrensen bør ned i 30 km/t her. Det er ufattelig lite som skal til for å sikre veien der vogntoget kjørte av veien tirsdag kveld, sier Torgils Rogne.

Vurderer å senke fartsgrensen

Kåre Olav Aldal, byggeleder i Statens vegvesen, forteller at både entreprenør, politi og brannvesen har bekreftet at det var bar vei da ulykken skjedde. Årsaken til utforkjøringen er ikke kjent.

— Veien mellom Voss og Gudvangen er av veldig varierende standard. Delvis gammel og litt smal, slik at det ikke er alle steder to store kjøretøy kan møtes. Der ulykken skjedde er vel ett av disse stedene, sier Aldal.

Han forteller at det etter ulykken i desember i fjor ble satt opp skilt med ulykkespunkt og marking for kurve, i tillegg til at rekkverk langs veien ble utbedret.

2005: Førerhuset ble fullstendig knust, men sjåføren fikk bare lettere skader i utforkjøringen.
ARNE HOFSETH

— Det kan være aktuelt å senke fartsgrensen. Det er normalt 60-sone på stedet, og det kan være hensiktsmessig å senke den permanent til 50-sone, sier Aldal.

Rogne tar det som en selvfølge at regjeringen bevilger penger til utbedring av veien og den ulykkesutsatte svingen når det legger frem Nasjonal transportplan senere denne måneden.

- En psykisk belastning

— Det er tidligere satt av penger til utbedring av veien, men veimyndighetene har flyttet på disse midlene til andre prosjekter. Nå må pengene komme i Nasjonal transportplan. På alle andre områder i samfunnet finnes det regler for Helse, miljø og sikkerhet. Kanskje bør vi snart også regler om avskilting av farlige veier, slik vi har for farlige kjøretøyer, sier Rogne.

For tre uker arrangerte Norges Lastebileierforbund i Hordaland initiativ til en markering etter at den nederlandske yrkessjåføren Dave Gardien (47) og datteren Anja (10) omkom i en voldsom ulykke ved beryktede Ådland bru på Stord i slutten av februar. Årsaken til ulykken var svært glatt veibane.

Punktmarkeringen var i respekt og sympati for alle som har mistet livet eller har blitt skadet i vinter.

— Det er et stadig voksende problem at norske landeveier ikke blir vintervedlikeholdt slik alle trafikanter forventer og krever, sa fylkesleder Jan-Ove Halsøy den gang.

Halsøy uttalte også at de dårlige veiene er en stor psykisk belastning for medlemmene.

Fryktet dødsulykke

— Det var dette vi fryktet og har spådd kom til å skje. Det eneste som er overraskende, er at dødsulykken skjedde så kort tid etter at vi hadde vår markering like ved ulykkesstedet, sier Arne Gilbakken, leder i Folkeaksjonen for ny E16 Lundarosen-Sogn grense.

9. februar i år deltok 350 personer på en aksjon for ny vei mellom Voss og Nærøydalen. I nesten tyve bitende kuldegrader krevde de å få ny vei inn på Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2014-2023. Aksjonsleder Arne Gilbakken sier det er trist og tragisk at det nå har skjedd en dødsulykke på veistrekningen.

— Det er ikke bare denne ulykkessvingen ved Sundve som er livsfarlig. Vårt hovedkrav er ny og bedre E16 på hele strekningen fra Åsbrekkegjelet ved Taulen Camping til Vinje. Dagens vei mangler gul stripe og brukes av barn som går på Sundve skule, sier Gilbakken.

Han er spent på om politikerne følger opp med penger til utbedring av veien i Nasjonal transportplan. Gilbakken og andre medlemmer av folkeaksjonen skal møte Hordalandsbenken på Stortinget 16. april for å legge press på fylkets folkevalgte. Han håper regjeringen følger opp.

På ulykkestoppen

— Hovedansvaret ligger hos de folkevalgte på Stortinget. De har ansvar for å sikre at trafikken avvikles på en trygg og god måte for de som ferdes på veien og menneskene som bor langs traseen, sier han.

Gilbakken kommer også med følgende melding til politikerne som nå har lovet ny fergefri E39 langs hele vestlandskysten.

— Trafikken går ikke bare nord-sør langs kysten. Det er grunn til å minne politikerne om at E16 er hovedveien mellom landets to største byer, og at den har veldig mye tungtrafikk, sier han.

Gilbakken vil ikke spekulere i årsaken til ulykken tirsdag kveld. Han sier likevel på generelt grunnlag at veien ved ulykkesstedet har dårlig kurvatur og dårlige siktforhold.

Hordaland har de siste årene vært fylket med flest trafikkdrepte i landet. Både svingen ved broen over Strandaelven, der ulykken skjedde i går, og strekningen fra Voss til Gudvangen ellers er spesielt ulykkesbelastet.

— Det er noen partier oppover der som er særdeles smale og dårlige ut fra dagens standard. Jeg har selv rykket ut på flere ulykker i denne svingen, sa Kjell Fester, politibetjent ved Voss lensmannskontor, til BT etter ulykken i desember i fjor.

Totalt var det 12 ulykker mellom Voss og Gudvangen i 2012, hvorav én dødsulykke. Året før var det 16 ulykker, og også da én dødsulykke.

2013: Ulykkesstedet onsdag morgen. Lasten skal berges i dag, mens selve vogntoget skal berges av mobilkran i natt.
ARNE HOFSETH
2012: To uker før jul i fjor ble en yrkessjåfør hardt skadet i en møteulykke ved den samme broen.
ARNSTEIN KARLSEN