Flagget hang på halv stang på Mannsverk i går. Drapet på en bussjåfør like ved Fagernes, sjokkerte mange.

— Det har vært et viktig diskusjonstema, og vi har lagt frem kondolanseprotokoller i alle avdelinger, sier markeds- og informasjonssjef Nicolay Leganger.

Rundt i landet har sjåfører reagert med å etterlyse bedre sikkerhetstiltak rundt bussjåførene. Men det er ikke alle Gaia-sjåførene enige i.

— Slike reaksjoner er typiske i kjølvannet av tragiske hendelser. Men jeg har ikke troen på flere alarmer eller glassbur som skal beskytte oss. Vi kan aldri beskytte oss mot ustabile mennesker, sier trafikkleder Svein Ivar Holm

- Alle busser har alarm

— Flere stengsler mellom oss og publikum tror jeg faktisk ville hatt motsatt effekt. Det sender et negativt signal om vi burer oss inne, og jeg tror det vil fremprovosere mer bråk, sier Holm.

Han kollega, Jan Gunnar Olsen er enig.

— Vi har sikret oss så langt det går, sier Olsen.

De sitter på hovedkontoret i Mannsverk og er nærmeste kontaktledd til bussene som er ute og kjører. Hvis noen blir overfalt eller det skjer en ulykke er det Holm og Olsen som blir varslet.

— Alle bussene er utstyrt med en alarmknapp. Da varsles vi og kan raskt finne ut hvor bussen skal befinne seg. Vi kan høre hva som skjer i bussen, og kan bistå sjåføren, sier Olsen.

Han mener de fleste sjåførene føler seg trygge på jobb.

— De fleste alarmene vi får er feiltrykkinger. Ingenting verre, sier Olsen.

Unge folk verst

Det er særlig fredag og lørdag kveld bussjåførene opplever bråk på bussen.

— Fjortiser på vei til fest er verst. Så er selvsagt noen bydeler mer belastet enn andre, sier Holm.

Men frykten for å bli knivstukket eller ranet er fjern. Informasjonssjef Nicolay Leganger vil likevel være føre var.

— Vi arrangerer kurs for alle sjåførene for å lære dem å takle ustabile mennesker. Vi har et ansvar for passasjerene i tillegg til sjåførene. Snart blir det frivillige kurs på hvordan håndtere ran eller trusler om vold, sier Leganger.

<b>RYSTET</b>: Trafikklederne Jan Gunnar Olsen (til venstre) og Svein Ivar Holm er rystet over sjåførdrapet. Men de tror ikke flere alarmer og glassbur vil gjøre hverdagen sikrere for bussjåførene.