Dukkehus skal, når det er ferdig, bestå av 48 speilbokser med foto, tekst og figurer — stablet oppå hverandre. Meningen er at skoleelevene skal iscenesette seg selv i fiktive reklamekampanjer: De små figurene i boksene skal speiles inn i elevenes reklameverden, mens de egenproduserte tekstene skal illustrere fotoenes poeng.

Klasse 10 F ved Rothaugen skole har allerede vært gjennom tre doble formingstimer om prosjektet før besøket i kunsthallen ved Smålungeren. Vi finner dem lett henslengte på gulvet i en av de store salene. Klokken er ni på morgenen, og Annette Marandon fra Kunstpilotene forsøker å kunstformidle Charlie Whites ni store fotografier «Understanding Joshua», som henger på veggene.

— Velg ut et bilde og se ordentlig på det. Er det fascinerende eller ekle motiver, synes dere?

Total taushet fra gulvet.

— OK. Ta dette motivet av fire damer rundt et spisebord. Hva er det som foregår her? Fortsatt taushet.

— Det er ikke mye lyd i denne forsamlingen før klokken tolv, hvisker lærer Svein Tangseth med et unnskyldende smil til oss.

En gutt med luen godt nedover ørene bryter brått stillheten:

— Det e´ no nåkken fisefine damer, i hvert fall. Og hon derre i lysegrønn kjole ser veldig snerpete ut! E' det te de drikker? Då e' de sikkert engelske.

— Flott, sier kunstpiloten og griper engasjementet begjærlig. Stiller raskt neste spørsmål: - Hva tror dere de prater om?

— Ælskerne sine, kommer det kontant fra dypet av en hettegenser.

Fnising fra jentene. Forsamlingen våkner. Marandon vandrer fra bilde til bilde, spør og forklarer. Får mer eller mindre engasjerte svar tilbake.

Deretter viser hun lysbilder fra klesmerket Diesels reklamekampanje Happy Valley, med den usympatiske figuren Donald Diesel som frontfigur.

De 21 tenåringene, som alle er i Diesels målgruppe, tolker lysbildene på ymse vis:

— Donald Diesel likner på han derre Ace Ventura.

Nei, Teletubbiene. Nei, han e' helt maken til Jokeren i Batman. Men ka' har no han med dongeribukser å gjøre? Creepy!

De fleste har sett reklamebildene før, men ingen har Diesel-klær i kommodeskuffen hjemme ...

Siste post på programmet: Endelig skal de mest utålmodige få mekke dukkehus. I små grupper på 5-6 elever kommer fotografier av dem selv, ferdigskrevne mottolapper og små Kinderegg-figurer raskt opp av duffelcoat- og boblejakkelommene. Consentration!

— Det er litt gøy å jobbe med sånt, men vi tror ikke vi gidder å bli kunstnere, mumler Christine Monsen og Siv Gjesdal og limer en glorete plastdelfin på speilet inni boksen de har laget sammen med Ove, Jonas, Michael og Lars. Fotoet viser alle seks med brunpapirposer på hodet, mottoet er «Natural beauty». Vi sier ikke mer ...

På vei ut finner vi Mads Thomsen sittende med beina i kors på gulvet. Han titter på boksene som allerede er ferdige:

— Heretter vil jeg nok se på reklame rettet mot ungdom med mer skeptiske øyne enn før dette prosjektet, sier han ettertenksomt.

Elevenes dukkehus er utstilt i Bergen Kunsthall frem til og med 27. oktober. De er vel verdt en tur!

SÅNN!: Foto, figur og mottoet «Connect, collect, correct now, what did you expect?» er på plass. Det har (fra venstre) Jonny Klausen, Vegard Haugen, Oda Hamre, Kristina Tystad, Ine Lindby-Aas og Pauline Haagensen sørget for.
FOTO: HELGE SUNDE