Flyet som egentlig skulle ha gått klokken 08.25 torsdag morgen, lettet ikke fra Bergen Lufthavn Flesland før klokken 23.10 på kvelden.

Ifølge Wizz Air skyldtes forsinkelsen at flydøren ble skadet da flyet skulle gå fra gate på Flesland.

— De fleste passasjerene valgte å bli på flyplassen for å vente på at flyet skulle settes i stand. De ventende passasjerene fikk utdelt 16,4 euro i matkuponger, skriver Tamara Mshvenieradze, kommunikasjonsrådgiver i Wizz Air, i en e-post til BT.

Da BT snakket med passasjer Helene Mork Knudsen rundt klokken 18.30, hadde de fått utdelt to matkuponger på 36 kroner hver. Da hadde flyet vært forsinket i ti timer.

Ifølge Forbrukerrådet har man rett på «måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden» når flyet er forsinket. Dette er slått fast i en EU-forordning fra 2004.

— 72 kroner i løpet av ti timers venting på flyplassen er altfor lite, sier Elise Korsvik i Flyklagenemda.

Burde tilbudt lunsj og middag

BT sjekker status dagen etter. Ifølge passasjerer mottok de totalt tre kuponger på 36 kroner hver før flyet gikk klokken 23.10. Med andre ord hadde passasjerene 108 kroner å leve på i over 14 timer på en flyplass.

Korsvik forklarer at flyselskapene skal tilby forpleining ut fra hva som er rimelig i forhold til ventetiden.

— I dette tilfellet har passasjerene ventet seg gjennom både lunsjtid og middag. Det ville dermed vært rimelig å tilby lunsj, og senere et varmt måltid. På en flyplass koster dette fort over 300 kroner, sier Korsvik.

— 36 kroner dekker en kopp kaffe her på flyplassen, ingenting annet, sier Helene Mork Knudsen.

- Elendig informasjon

— Det har hele tiden vært uvisst hva som skjer. Vi har nesten ikke fått noe informasjon, ikke en gang om hvor vi kan gå for å få tak i informasjon, sa Knudsen til BT i går kveld.

Hun forteller at de har fått beskjed over høytaleren rundt hver fjerde time at de må vente på ny beskjed.— Informasjonen har vært helt elendig, og ingen har visst noen ting, sa passasjer Eivind A. Fosse.

Han fortalte at det ble gitt kontrabeskjeder hele dagen.

— Men ingenting konkret. Det gjør at alle blir tvunget til å måtte vente her på Flesland. Selv ville jeg reist hjem, om jeg visste flyet kom til å gå først på kvelden.

- Folk er fortvilet og lei

Fosse er på tur med bestemoren og søsteren. De skulle i går til Gdansk for å feire en 50-årsdag med resten av familien.

— Situasjonen er horribel. Folk er fortvilet og lei. Det er små barn og gamle folk som har ventet siden i dag tidlig.

Fosse synes at Wizzair har vist seg fra sin verste side, og kommer til å sende klage til flyselskapet etter ferien.

— Og så prøver de å gjøre opp for det med noen stusselige matkuponger på 36 kroner. Dette har alt i alt vært en forferdelig opplevelse, sier han.

BT har i morgentimene vært i kontakt med en av Wizzars agenter i Norge. Hun kjenner ikke til grunnen til forsinkelsen eller de reisendes situasjon, og viser til pressemeldingen fra i går.

LANG VENTETID: Det ble lenge å vente for denne gjengen. Fra venstre: Mattias Vincent, Jonis Nadel, Marcus Knudsen, Kevin Stateshish, John Christian Martinsen og Nikolas Kobbeltvedt.
Helene M. Knudsen
PÅ JENTETUR: Helene Mork Knudsen og moren måtte vente 14 timer på flyplassen før flyet kom seg avgårde.
Helene M. Knudsen