— Vi hadde et skip som var involvert i en slik handel i 2008, og vi merket oss oppstyret rundt dette. Nå passer vi på, sier Christian Sundt, administrerende direktør i Seven Seas Carriers.

Mandag skrev BT at skipet Spar Capella, som er eid av Spar Shipping i Bergen, er involvert i fosfathandel ved Vest-Sahara, noe norske myndigheter fraråder.

Les også:

Skipet er leid ut, og administrerende direktør Jarle Ellefsen sier de ikke var klar over at skipet var involvert i denne handelen.

Har regler

Sundt sier at de som leier skipene ikke alltid forteller hva de skal brukes til, og at Seven Seas Carriers derfor har innført regler for hva skipene kan brukes til når de leies ut.

— Vi har en egen klausul som ekskluderer handel i Vest-Sahara, sier han.

Han tror ikke Spar Shipping kommer til å være involvert i slik handel i framtiden.

— Jeg vil tro dette var en glipp, som de nok ikke gjør en gang til.

Også Grieg Star Shipping har egne regler som utelukker handel ved Vest-Sahara, opplyser administrerende direktør Tom Rasmussen.

Kjenner ikke til andre

Daglig leder i Bergens Rederiforening, Øystein Meland, sier at han ikke vil kommentere saken om Spar Capella, både fordi Spar Shipping ikke er medlem, og fordi han ikke kjenner til fakta om leieavtalen.

Meland sier at de oppfordrer sine medlemmer til å følge retningslinjene og anbefalingene fra Rederiforbundet. Rederiforbundet støtter norske myndigheters råd.

Han kjenner ikke til at noen av medlemmene i Bergens Rederiforening er involvert i transport ved Vest-Sahara i dag.

Jarle Ellefsen sier at Spar Shipping vil ta noen interne runder for å evaluere hvor de står i saken.