Denne uken kom meldingen om at Vestlands-velgerne svikter KrF. Samtidig lanserer partiets hordalandspolitikere en ny nettside – www.9ting.no skal få flere støttespillere til å engasjere seg i valgkampen.

– Det handler om å senke terskelen for å delta. Politikk har en tendens til å være utilgjengelig, sier Filip Rygg, partiets andrekandidat i Hordaland – som ut fra denne ukens måling ser ut til å gå glipp av stortingsplass.

– Vi skal kjempe for andremandatet. Det er ikke mye som skal til, sier han.

Dårlig politisk nettbruk

Rygg mener norske politikeres nettsatsing ofte er for syns skyld.

– De bare later som om det er dialog. Det er ikke nok å ha en statisk hjemmeside eller en Facebook-profil, sier han.

Den nye nettsidens fortrinn skal være at den gjør det enkelt å delta i valgkampen – ved å tipse politikerne, skrive under opprop, bestille gratis effekter – og gi økonmisk støtte til partiet.

Noen måneder før valget er nettsiden nettopp lansert, og foreløpig bare i prøvestadiet.

– Er dette spesielt for å nå yngre velgere?

– Nei, det handler om nå ut til flere. Fire millioner nordmenn bruker internett – det er utenkelig å ikke være der. Vi må være til stede på nettet slik vi er i andre medier, sier Rygg.

– Vinnes ikke på nett

Stor tro på nettets påvirkningskraft har han likevel ikke.

– Jeg tror ikke du vinner valgkampen på nett, men KrF skal vinne nettkampen likevel. Den er en av mange viktige faktorer, og vi håper at nettsiden kan bidra til at partiet gjør et godt valg, sier Rygg, som både har egen blogg og er aktiv på Twitter.

– Har det gitt deg bedre kontakt med velgerne?

– På bloggen min har jeg fått flere tusen innspill. Twitter er ikke der jeg treffer velgerne, men det har gitt meg mye kontakt med journalister, sier han.