• Cruisetrafikken til Bergen forurenser så mye at plassen på Unesco-listen er truet, sier Augustin-sjef og styreleder i Fjord Norge, Kjetil Smørås. Han mener trafikken bør begrenses.

Fjord Norge markedsfører Vestlandet som turistmål i utlandet.

— Cruisetrafikken forurenser mer enn flere titall tusen biler, og mange av de verste skipene går her oppe hos, sier Smørås, som også er daglig leder på Augustin hotell i Bergen og styreformann i Hordaland Reiseliv.

Vil stenge slusene

— I tillegg fører trafikkøkningen til at cruiseturistene tråkker ned den urørte norske naturen. På den måten er de med på å ødelegge grunnlaget for at Vestlandet i dag har fire steder på Unescos verdensarvliste. Vi må spørre oss om uberørt natur er forenlig med at 30 busser står klar i Geiranger til å frakte turister i tusentall opp på fjelltoppene, sier han.

— Skal vi ha troverdighet innen geoturisme må vi tenke miljø. Da kan vi ikke ha slusene helt åpne for dampende cruiseskip som for lengst burde fått nye motorer.

Fjord Norge-styreformann mener cruiseturistenes pengebruk forsterker argumentere for å legge bånd på trafikken.

— Cruiseturistene holder kanskje liv i Fisketorget, men de legger ingen ting igjen på restauranter og hoteller. Isteden tråkker turistene ned Bryggen uten en gang å betale inngangspenger, i tillegg til at de turistene som faktisk legger igjen penger i byen må stå i lange køer.

- Sett en grense

Kjetil Smørås mener det bør stilles strengere krav til utslippene fra skipene. I tillegg bør Bergen sette en grense på hvor mange skip byen vil ta inn i løpet av et år.

— Det gjør ikke noe om det blir mer eksklusivt å komme hit. Det blir bare et pluss for dem som kommer.

— Du driver selv et hotell som ikke tjener på cruiseturistene. Hva sier du til dem som mener du bare surmuler?

— Vi har fullt om sommeren uansett, og har ingen ting å tjene på det ene eller andre. Og husk at byene klarer seg alltid. Det er i distriktene problemet er størst med at alt fra overnatting til restauranter er om bord på båtene. Da blir det ikke mange penger igjen på land etter disse turistene.

- Hever statusen

Reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg, synes ikke det er grunn til å begrense strømmen av cruiseturister til Bergen.

— Bergen har plass til denne målgruppen av turister i mange år ennå. Hadde vi hatt dobbelt så mange cruiseturister, ville det skapt problemer for infrastrukturen. I en sånn situasjon, der folk måtte stå i endeløse køer for å komme seg på Fløibanen, ville vi helt klart siktet oss inn på den mest betalingsvillige turistene, sier Warberg.

Cruisepassasjerene hører ikke til den kategorien.

— De forbruker ikke overnattings- og restauranttjenester, men bidrar til en del verdiskaping gjennom shopping og utflukter. Og uten de 170.000 cruisepassasjerene som årlig besøker Bergen, ville det neppe vært grunnlag for mye av den infrastrukturen som er bygd opp rundt reiselivsnæringen, sier Warberg.

Han er ikke enig i at cruiseskipene er store forurensningskilder.

— Derimot skaper de en litt glamouraktig Miami-effekt som bidrar til å heve statusen til Bergen som reisemål, mener han.