– De kunne bare gjennomført og fått vedtatt denne bompengeøkningen som de vet er nødvendig og som de vet kommer uansett, sier Ingar Flatlandsmo, leder for Naturvernforbundet i Hordaland.

Les: Ja til bompenger – neste år

Han reagerer på at byrådets avgjørelse medfører utsettelse av miljøvennlige prosjekter som sykkelsti og støyskjerming langs Fleslandsveien og kollektivfelt mot Sotrabruen.

— Miljøprosjekter nedprioriteres

– Fordi byrådet somler og fomler og ikke klarer å ta seg sammen blir viktige miljøprosjekter nedprioritert. De gang, sykkel og kollektivfeltprosjektene er viktige, sier Flatlandsmo.

– Det er trist at vi har et byråd i Bergen som ikke evner å ta grep. De er som små barn som vil spare grønnsakene til slutt, men de blir ikke vekke av den grunn.

Byrådsleder Monica Mæland (H) mener tvert i mot det er Naturvernforbundet som oppfører seg barnslig.

— Naturvernforbundet burde bli voksne og debattere på et seriøst nivå. Det er beklagelig at de ikke har fortstått hva dette dreier seg om. Det dreier seg om nasjonal transportplan, der Bergen skal ha sin del, sier byrådsleder Monica Mæland (H).

- Til byens beste

Hun sier at utsettelsen av økningen av bompengesatsene er til byens beste.

— I forslaget som ligger, er det en klar beskjed til Bergen om at staten trekker seg fra spleiselaget. Det er et minus til Bergen på 64 prosent, og det kan vi ikke godt. Vi har all grunn til å tro at regjering og Storting vil bevilge betydelig mer midler neste år, sier Mæland.

Flatlandsmo reagerer på at byrådets avgjørelse medfører utsettelse av miljøvennlige prosjekter. Her sammen med byråd Lisbeth Iversen. Arkivfoto: BT
Bergens Tidende