Manuel Paul Teixeira ledet arbeidet med bybanen i Porto. Han har allerede hatt fire delegasjoner fra Bergen på besøk for å se på hvordan de løste utfordringene.

Nå er han kommet til Bergen, og på Bergen Næringsråds bybanekonferanse, forteller han at det tok syv år å gjennomføre prosjektet deres.

— Det var det største prosjektet i Europa på den tiden.

Dagløsning eller tunnel?

En av tingene som var diskutert heftigst i Porto var, som i Bergen, spørsmålet om banen skal gå i dagen eller tunnel.

Tunnelalternativene hadde raskere kjøretid, men da de kalkulerte inn tiden man bruker inn og ut fra stasjonene, ble resultatet annerledes.

— Konklusjonen ble at det var raskere å ha en dagløsning, sier Teixeira.

Kvalitetsmessig blir reisen mye bedre med dagløsning, synes han. Bybanen skal i størst grad brukes av arbeidsreisende.

MOTOREN: Julie Holck er rådgiver i Living Cities i Danmark. Hun mener kollektivsystemet skal legge grunnlaget for utviklingen av bysentrum.
Rune Meyer Berentsen

— Dette skal brukes av folk som hver eneste dag må sitte og se inn i en tunnel, dersom den løsningen velges. Det er viktig for folk å kunne nyte dagslyset, og se på bybildet.

Endret byen

Teixeira forteller at banesystemet ga dem muligheten til å byutvikle Porto.

— Da vi la banen gjennom sentrum på overflaten kunne vi redesigne store deler av sentrum.

Kostnadsmessig er det to helt forskjellige verdenere, poengter bybane-eksperten. Deres underjordiske stasjoner kostet 29 millioner euro per stykk. Til sammenligning kostet dagstasjonene én million euro per stykk.

Han mener det kan være stor risiko ved å grave ut bybanetunneler, fordi man ikke vet hva som ligger under.

— Vi opplevde flere ganger å oppdage ting da vi bygget tunnelene våre, noe som kostet mer og gjorde at vi måtte endre prosjektet.

Viktig kollektiv

I dagens konferanse skal alle traseene til Åsane debatteres. Først er det flere foredragsholdere. Julie Holck er rådgiver i Living Cities i Danmark.

I hennes foredrag på debatten, «Levende byer, sett fra et bybaneperspektiv», understreker hun viktigheten av kollektivtransporten for bysentrum.

— Infrastrukturen må være motoren i utviklingen av en by.

Vil ikke ha

I Åsane har Steen & Strøm snudd rundt i bybanespørsmålet. De ønsker ikke lenger å få Bybanen gjennom senterområdet. Konfrontert med dette, ble Holck veldig forundret over kjøpesenteret.

— Den motstanden virker ulogisk. Det er en stor fordel å få kundene helt inn til senteret. Da kan de gå tørrskodd fra banen til butikken. Det er vanskelig å forstå at de ikke vil dette.

Bærekraftig sentrum

For at folk skal ønske å bo i bysentrum, må disse være levende og aktive.

— Et bysentrum skal være bærekraftig og vekke sansene til live, sier Holck, som spesielt viste sin motstand mot store kjøpesentre.

— Ikke bygg megasentre utenfor bysentrumene.

Dette illustrerer alt som er feil med byutvikling, mener hun, og forteller at i USA, bilens land, har man gått bort fra denne bilbaserte utviklingen.

Må kombinere

Parkeringshus og parkeringsplasser mener hun må være mer enn bare et sted å sette bilen.

— I fremtiden skaper parkeringsplassene mobilitet. De kombineres med plasser for bysykler og kollektivtransporten, sier hun, og legger til:

— Den kollektive transport skal være katalysatoren for utviklingen av byen.