Det var en offensiv Carl I. Hagen som i går var på valgturné i Hordaland. Han begynte turneen i Frp-kommunen Os, og ble tatt vel imot. Han talte om kjente Frp-saker som konkurranseutsetting, Syden-reiser for eldre, og mente det var en skam at stortingspartiene og Ap bevilget penger til å ta imot flere flyktninger siden pengene heller burde vært brukt på pleietrengende eldre.

Og få steder får han så mye applaus som på Os. Ikke en eneste mishagsytring var å høre fra de flere hundre tilhørerne som hadde kommet for å høre ham og ordfører Terje Søviknes.

De eneste som ikke så helt fornøyde ut, var representantene fra Høyre og Arbeiderpartiet som sto med valgbrosjyrene i hendene og skulte over til folkemassen på andre siden av veien. Senterparti-folket så derimot ut til å trives godt, der de kunne sitte uforstyrret i en krok bak Høyre og Ap.

— Rent sløseri

BT spurte Hagen om han hadde fulgt med på debatten om bybane i Bergen. Og det var som å trykke på en knapp:

— Bybane er galskap. De eneste som har fordel av det er de som både bor eller jobber i nærheten av den. Busser er selvsagt mer fleksible, og nå får du jo nesten forurensingsfrie busser også. Nei, bybane er rent sløseri, sier han.

Han mener bybane kan være fornuftig i store byer der den kan ligge under bakken, men ikke i Bergen.

— Skinnegående trafikk er forrige århundrets kollektivsystem, sier Hagen.

I lørdagens BT sa samferdselsminister Torild Skogsholm at det ikke vil komme noen statlige bevilgninger til bygging av Ringvei vest og Skansetunnelen hvis et fremtidig bystyreflertall bestående av Høyre og Frp skrinlegger bybanen.

Tror ikke på regjeringen

Dette fnyser Carl I. Hagen av.

— Debatten om bybanen må ses i et langsiktig perspektiv, det må alle være enige i. Det må bevilges penger over flere budsjetter, og da teller det ikke noe særlig hva Skogsholm mener. Det er hva de store, tunge partiene som kommer til å styre de neste årene mener, som teller, sier partiformannen i Stortingets tredje største parti.

Han tror ikke Skogsholm og Venstre får med seg regjeringspartner Høyre i å bevilge penger til bybanen.

— Bybanen er så tynt utredet og dårlig planlagt, at ingen som kommer i posisjon vil gå inn for det.

— Dagens regjering gjør jo det?

— Til det motsatte er bevist, tror jeg ikke den gjør det når det kommer til budsjettet. Kanskje er det mulig noen galninger i Oslo går inn for det hvis det går ut over Hordalands veibevilgninger. Men for hordalendingene vil det være galskap, sier Hagen.

Mener Hagen tar feil

Byutviklingsbyråd Nils Arild Johnsen (Sp) mener Hagen uttaler seg mot bedre vitende.

— Bybanen, Ringvei vest og Skansetunnelen er den del av Bergensprogrammet. Bergensprogrammet ble enstemmig vedtatt før jul av Stortinget, bare Frp mente bybanen ikke skulle være med. Og det er dette Stortinget som skal bevilge pengene i statsbudsjettet for 2005, sier Johnsen.

Han frykter de statlige bevilgningene til både Ringvei vest og Skansetunnelen ryker hvis Bergen bystyre skrinlegger bybanen etter valget.

Høyres parlamentariske leder Oddvard Nilsen gir derimot Hagen støtte.

— Bergensprogrammet består av flere deler, og det er avhengig av at Bergen gjennomfører en kollektivsatsing. Men Stortinget har ikke sagt om denne skal gå på hjul eller skinner, sier han.

— Så Bergen kan få midler til Skansetunnel og Ringvei vest ved å satse mer på buss?

— Det vil ikke jeg si noe om. Stortinget skal ikke legge seg opp i hvordan dette teknisk løses, sier han.

HELLER HELIKOPTER ENN BYBANE: - Skinnegående trafikk er forrige århundrets kollektivsystem, sier Frp-formann Carl I. Hagen. På bildet er han på vei inn i helikopteret som skal frakte ham og Terje Søviknes fra Os til Austevoll. Etter Austevoll var det Kvinnherad som skulle besøkes.<p/>FOTO: TORSTEIN STANGENES