• Skredene som gikk i Eidfjord i helgen, og som kostet to menneskeliv, kunne ha vært varslet på forhånd. Det sier informasjonssjef Kjell Hauge i Norges Geotekniske Institutt (NGI) til Bergens Tidendes nettutgave.

Siste nytt: Busselskapet fikk konsesjon etter advarsel

— Nøkkelen er innsamling av lokale værdata for fjellet i denne delen av Hardanger, og gode nok rutiner til å analysere disse værinformasjonene. Slik kan Statens Vegvesen få grunnlaget for å ta beslutningen om å stenge veien, sier han.

Bergens Tidende har innhentet utskrifter av værvarslene fra DNMI for fjellområdene i Hordaland for torsdag og frem til fredag klokken 24, i timene før rasulykken klokken 10 lørdag.

De lød: "Sørøst liten kuling, fra om kvelden fredag til dels stiv kuling."

Rasfare

— Burde ikke dette illevarslende varslet fra DNMI fredag fortalt Statens Vegvesen at store mengder nysnø/løssnø ville settes i bevegelse og danne farlige fonner i fjellområdet rundt Eidfjord?

— Vindretningen kan tyde på at vegstrekningen Eidfjord- Kinsarvik var eksponert for rasfare med sørøst kuling, sier Hauge.

— Men det er manglende tetthet av innsamlingsstasjoner på fjellene over Hardangerfjorden som er problemet. Hadde man hatt disse stasjonene, kunne det blitt varslet på forhånd at veien mellom ferjekaien i Brimmes og Eidfjord var utrygg sist lørdag, sier Hauge.

DØDSRASET: To personer døde som følge av snøskredet i Eidfjord lørdag.