Michelle Marie Kristiansen (17) var en av de sjokkerte passasjerene som tok linje fire-bussen fra Olav Kyrres gate i Bergen sentrum mandag ettermiddag.

Bussen hadde lukket dørene for å kjøre, men ble stående på holdeplassen på grunn av trafikk foran. En mann som ville bli med bussen banket på vinduet. Da sjåføren ikke ville åpne døren ropte mannen «drittsekk».

— Sjåføren åpnet plutselig døren og stormet ut. Han gikk rett på mannen og slo ham i ryggen. Sjåføren truet også med å politianmelde mannen fordi han sa drittsekk, sier Kristiansen.

Da sjåføren gikk inn igjen i bussen gikk også en annen jente om bord. Hun skal ha fått beskjed om å komme seg ut igjen.

- Forsvarte seg

— Jeg ble helt sjokkert. Vi burde ikke ha bussjåfører som oppfører seg slik.

Det var også andre passasjerer som reagerte på episoden.

— En mann gikk frem og sa at dette ikke gikk an. Da forsvarte sjåføren seg og mente det måtte være greit når han ble kalt for drittsekk, forteller Kristiansen.

Hun har også snakket med venner som sto utenfor og ventet på en annen buss. Også de oppfattet situasjonen slik at passasjeren fikk et slag fra sjåføren.

Beklager

Kommunikasjonsleder Kaare Enæs i Tide Buss bekrefter episoden.

— Dette er veldig beklagelig. Slikt skal ikke skje. Sjåføren synes det er trist og innser at han overreagerte.

Bussjåføren meldte selv fra om hendelsen, og har forklart til avdelingslederen sin at han «tok tak i» passasjeren. Han avviser at det var snakk om et slag.

— Vi har 1800 sjåfører i Tide. De aller fleste gjør en kjempejobb under krevende forhold. Vi kommer til å følge opp denne saken med den aktuelle sjåføren.

- Burde ikke åpnet

Enæs forstår at passasjerer kan føle det urimelig hvis en sjåfør ikke vil åpne døren. Han sier det ofte er sikkerhetshensyn som ligger til grunn hvis dørene ikke åpnes når bussen skal til å forlate holdeplassen.

- Så da burde ikke sjåføren ha gått ut av bussen i det hele tatt?

— Nei, hvis han vurderer det slik at en ikke kan åpne for passasjerer blir det feil å åpne døren fordi han føler seg provosert.

Kundebehandling og håndtering av vanskelige situasjoner er en del av opplæringen sjåførene i Tide må gjennom.

Ønsker kontakt

— Slike situasjoner skal håndteres på en skikkelig måte selv om en blir provosert. Vold er selvsagt uakseptabelt hvis det ikke er snakk om selvforsvar, sier Enæs.

Han vil gjerne komme i kontakt med passasjeren som ble utsatt for angrepet.

Ta gjerne kontakt på tips@bt.no eller telefon 02211.