NORDOVER: Som en svart tunge ligger asfalten, fra Vestre Murallmenning og inn til Claus Frimanns gate, og geiper mot brosteinsdekket som pryder resten av Skottegaten.
Rune Nielsen

Skottegaten begynner å ta form. Og om mindre enn en måned skal gaten gjenåpnes og trafikken gå som normalt igjen i den gamle bergensgaten nede på Nøstet.Men ikke alle er like begeistret for sluttresultatet. Spesielt den asfalterte veibiten fra Vestre Murallmenning og inn til Claus Frimannsgate faller Nøstet, Verftet og Klosteret Velforening (NVK) tungt for brystet. At de gamle skiferhellene i fortauene er skiftet ut med betongheller, synes de heller ikke er så bra.

«Arbeidet er gjennomført innenfor området Nøstet, Verftet og Klosteret, som har tilhørende reguleringsbestemmelser til en reguleringsplan med hovedformål å bevare og videreutvikle det særegne boligområdet på vestsiden av Nordnes i Bergen sentrum. På et informasjonsmøte i regi av Graveklubben 15. januar i fjor, der representanter for de forskjellige aktørene var til stede — i tillegg til representanter fra ulike rådgivere og andre myndighetsavdelinger - ble det sagt at gatelegeme, bed og gatetun skulle tilbakeføres etter arbeidet. Dette kan vi ikke se er fulgt», skriver velforeningens leder, Truls Larsen, i en klage til kommunen.

Asfalten blir liggende

Vi ringer Bergen kommunes trafikketat for å få et svar:

- Hvorfor er Skottegaten asfaltert fra Vestre Murallmenning og inn til Claus Frimanns gate, mens resten av gaten får brostein?

- Det må dere spørre avdelingslederen vår om. Men jeg kan tenke meg at det er lagt asfalt ut mot Vestre Murallmenning fordi det trolig lå asfalt her også før gravearbeidene tok til, sier driftsleder Atle Kleppe i Trafikketaten.

- Jeg forstår problemstillingen, og skulle gjerne brukt penger på brostein i hele gaten. Men budsjettet strekker ikke til. På det aktuelle tidspunktet hadde vi rett og slett ikke mulighet til å prioritere brostein i gaten innenfor de gjeldende budsjettrammene, er forklaringen fra Trafikketatens avdelingsleder Solveig Midttun.

- Men kanskje i et nytt budsjettår?

- Det kan jeg ikke love, sier Midttun.

GATETUN: Vårgrønne pyntekuler og minst like vårgrønne blomsterpotter, der man kan sitte langs kanten, er kommet på plass.

Betongfortau

- Videre lurer Velforeningen på hvorfor de gamle skiferhellene, som lå i fortauene langs gaten, nå er skiftet ut med betongheller?

- Betongheller er den nye bystandarden som gjelder når Trafikketaten ruster opp fortau i hele sentrum. Vi ønsker samme standard overalt. Betongheller er enkle å vedlikeholde, og de er mer robuste. Det er nemlig en tendens til at biler kjører opp på hellene, slik at de knekker. Dessuten er tykke skiferheller både dyre og vanskelige å få tak i, forklarer driftsleder Kleppe.

Trøstebrostein

Men noe blir likevel bedre. Siste del av Skottegaten, den biten som går fra Claus Frimanns gate og ut til Strangebakken, får tilbake brosteinen.

- Strangebakken var nemlig brosteinsbelagt også før gravearbeidene startet. Mens 30 meter av Skottegaten mot nord var asfaltert. Nå legger vi brostein også på disse 30 meterne, som før var asfaltert. Så litt mer brostein enn før blir det nå, forklarer driftssjef Atle Kleppe i Trafikketaten.