• Jeg er overbevist om at brannmannskapet ved flyplassen reddet liv, sier Åge Aadland.

Selv rykket han ut fra brannstasjonen på Leirvik umiddelbart etter at alarmen hadde gått og var snaue kvarteret senere ute ved Atlantic Airways-flyet som da var helt overtent.

— Den første bilen traff flyet med skum slik at den intense varmen ble dempet. Så kom bil nummer to og gjorde det samme. Det gjorde redningsveiene enklere for dem som satt inne i flyet, vurderer Aadland.

Han forteller videre at tankene på de to brannbilene tømmes på et par minutter, før de må fylles på nytt.

— Etter deres førsteinnsats var vi på plass med biler fra Leirvik. Brannmannskapets innsats har utvilsomt reddet liv, gjentar Aadland.

Assisterende lufthavnsjef ved Stord lufthamn Sørstokken, John Førland, poengterer at kapasiteten på de to brannbilene tilfredsstiller kravene fra Luftfartstilsynet når det gjelder skum, vann og pulver.

— Men hadde vi hatt ressurser til det, ville vi byttet ut den minste brannbilen. Når jeg nevner det, må jeg samtidig poengtere at en større bil i dag ikke ville endret utfallet av denne ulykken, sier Førland.