Sammen med mann og barn tilbringer Jannicke Hitland mange helger og feriedager i svigerforeldrenes nybygde hytte på Kvamskogen. Nyttårsaften trosset hun ruskeværet og kjørte ned Tokagjelet og passerte dermed den nye bomstasjonen øverst i Steinsdalen.

— Jeg tenkte ikke på bompengene før jeg så lyset blinke, smiler Hitland med stappfulle bæreposer og datteren Madeleine (2) i handlekurven. Bergenskvinnen synes ikke avgiften på 40 kroner for hver bompassering er så mye å skrike opp om.

— Det er så koselig her nede i bygden. Vi tar handleturen som en hyggelig utflukt når vi er på hytten på Kvamskogen, sier hun.

Samnanger vinner?

  1. desember begynte innkrevingen ved de omstridte bommene i Kvammapakken. Mange hytteeiere på Kvamskogen har vært i harnisk over at de heretter må betale opptil 80 kroner når de skal til og fra kommunesenteret i Kvam.

Bompengene kommer på toppen av innføring av eiendomsskatt. Kvamskogen Vel har hevdet at hytteeierne blir brukt som melkekyr av lokalpolitikerne. I den opphetede debatten tok noen også til orde for handelsboikott av Kvam.

Næringsdrivende som BT snakket med nyttårshelgen har så langt ikke merket noen dramatisk nedgang i tilstrømningen av kunder fra «Skogen».

— Kanskje litt færre enn før, men jeg hadde trodd at nedgangen skulle være større, sier butikksjef Bjørg Rogde i dagligvarebutikken Coop Prix.

I likhet med flere andre næringsdrivende, mener Rogde at drøyt tre uker med avgift er for tynt grunnlag til å trekke konklusjoner om bomeffekten.

— Bergenserne på Kvamskogen er en viktig inntektskilde for oss, sier Rogde. Hun utelukker ikke at avgiften kan få flere hytteeiere til å gjøre innkjøpene i Samnanger. Majoriteten av de 2500 fritidseiendommene i kommunen, ligger på Kvamskogen.

- Har råd til dette

- Hva synes du om boikott-truslene?

— Har de råd til dyre hytter på Kvamskogen, har de vel også råd til å betale litt i bompenger. Det koster jo ikke all verden. De som gjør unna handleturen på mindre enn halvannen time, betaler jo også bare for én bompassering, sier Rogde.

Geir Mo, som er medeier i Mo Sport og leder i næringslaget i Norheimsund, er nøktern optimist.

— Så langt har vi ikke merket noen særlige virkninger, men bildet blir klarere etter vinterferien i månedsskiftet februar-mars. Vi selger mye ski- og sportsutstyr til hyttefolk på Kvamskogen, og særlig lørdagene i vintersesongen er viktig for oss, sier Mo.

Næringslaget, som har 55 medlemmer, uttalte seg kritisk til bompengeløsningen før den ble vedtatt.

— Vi ønsket en mer rettferdig fordeling av byrdene, og at lokaltrafikken i Kvam skulle ta en større del av belastningen. Det er jo lokalbefolkningen som får mest glede av trafikkutbedringene, sier Mo, som også representerer Høyre i heradsstyret i Kvam. Han har ikke tall for hvor mye penger hyttefolket legger igjen i Norheimsund, men tilføyer at omsetningen er betydelig.

«Sleipt»

Han ønsker ikke å kommentere harmen fra deler av hyttefolket på Kvamskogen, men kommer med et lite hjertesukk:

— Når vi skal gjøre ærender i Bergen betaler vi både bompenger, parkeringsavgift og piggdekkavgift, sier Mo.

Leder i Kvamskogen Vel, Erik Bjerring Hansen, tror ikke hyttefolket vil svikte Norheimsund på lang sikt.

— Ting som dette pleier jo å gå seg til, men det irriterer at kvemmingene legger opp til et system der lokaltrafikken slipper unna bompengene, mens andre må betale. Det er sleipt, rett og slett, sier hytteeiernes talsmann.

Butikksjef Gerry McCormack ved Kiwi Bjørkheim i Samnanger sier de har hatt en jevn vekst i omsetningen over lang tid.

— Julehandelen var også svært bra, og vi har registrert en god del nye ansikter blant kundene. Men om det skyldes bompengene i Kvam er for tidlig å si. Vi må vente til skisesongen begynner for fullt før vi kan si noe sikkert om utviklingen, sier han.

Si din mening om bompengstriden.