Mandag møtte byggmesteren i Nordhordland tingrett tiltalt for uaktsomt bildrap og fem brudd på vegtrafikkloven. Han nektet skyld for uaktsomt bildrap og de øvrige punktene, med unntak av ett.

— Glad og positiv gutt

Karsten Krüger Engedal (t.v.) er forsvarer for den tiltalte sjåføren. Per Johan Askevold er aktor i rettssaken.
RUNE NIELSEN

Det var torsdag 2. februar 2012 han kjørte av veien ved Åkyllaren i Austevoll kommune. Bilen havnet i sjøen og den 18 år gamle Christer Lynglund fra Sotra mistet livet.

— Dette er en tragisk trafikkulykke. Avdøde var en glad og positiv gutt som stilte opp for andre. Han arbeidet som lærling hos tiltalte da ulykken skjedde og døde som følge av drukning, sa aktor Per Johan Askevold i sitt innledningsforedrag.

Begjært avregistrert

Den tiltalte sjåføren kjøpte bilen i 2010. Bilen var en Nissan Patrol 1985-modell, og i salgsmeldingen ble den beskrevet som et reparasjonsobjekt.

— Det fikk jeg ikke med meg, sa mannen i retten.

Ifølge tiltalen var bilen bygget om før ulykken. Karosseriet var hevet, og det var påsatt uoriginale dekk med omfattende mangler som virket inn på bilens bremse-, styrings- sikkerhets- og kjøregeneskaper, ifølge tiltalen.

Det var blant annet stor slark i hjullager, og passasjersetet var mangelfullt festet. En fransk treskrue var eneste sikring i fremre høyre festepunkt.

Bilen var også begjært avskiltet, ifølge tiltalen. I retten kom det frem at den tiltalte mannen skal ha fått brev fra Biltilsynet om dette.

— Jeg har ikke sett det, sa han.

- Grei bil å kjøre

Han var kjent med at bilen ikke var EU-godkjent, men brukte den likevel ulykkesdagen. En bekjent av ham, som var mekaniker, skiftet bremsene.

— Den var grei å kjøre, svarte han da han ble spurt om han forsto at han ikke kunne bruke bilen.

Han fikk flere spørsmål fra dommeren om hans holdning til trafikksikkerhet, blant annet om hvorfor han kjørte uten lys på hengeren.

— Det var dumt, sa han.

Mistet kontrollen

På bilen var det festet en tilhenger som var lastet med 600 liter sand. Tre sementsekker lå også bak forsetene i bilen.

— Lasten var ikke forskriftsmessig festet. Det er flere årsaker til ulykken, sa aktor Askevold.

Påtalemyndigheten mener det er flere årsaker til ulykken, blant annet bilens tekniske stand, fart og sikring av last.

— Jeg tror ulykken skjedde fordi jeg fikk sleng på hengeren. Det var rundt 0 grader og fryser fort på. Hengeren har fått sleng, så kan den ha fått feste og tippet rundt. Det var ikke noe jeg kunne ha gjort, sa mannen på spørsmål fra dommeren.

— Hva tenker du om det vi har hørt om bilens tekniske stand, spurte dommeren.

— Det er forferdelig å høre at bilen var så dårlig, svarte han.

Luftambulanse

Han forklarte også hvordan han opplevde ulykken.

— Plutselig kjente jeg at jeg mistet kontrollen. Bilen fikk sleng, og vi dreide 180 grader rundt. Vi havnet utfor veien, og det var masse skriking. Jeg merket etter hvert at jeg kjente saltvann i munnen, sa den tiltalte sjåføren i retten.

Han kom seg ut av bilen, mens lærlingen ble sittende i passasjersetet ved siden av. Lokale brannfolk og ambulanse kom raskt til stedet der de fant bilen halvveis under vann på halvannet meter dyp.

Befaring tirsdag

En mann fra det lokale brannvesenet kom til stedet og hentet ut Christer Lynglund. Han ble fraktet med luftambulanse til Bergen, men livet sto altså ikke til å redde.

Det er satt av fire dager til rettssaken. Tirsdag skal retten på befarig på Austevoll. Helge Wesenberg er bistandsadvokat for de etterlatte, mens Karsten Krüger Engedal er tiltaltes forsvarer.

I SJØEN: Bilen ble liggende i sjøen med hjulene i været. Her er redningsmannskap i sving.
DMMØGSTER
TIL SYKEHUS: 18-åringen ble fraktet til luftambulanse-basen i Grønneviksøren i Bergen, men livet sto ikke til å redde.
PER LINDBERG (ARKIV)